Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 3. januar 2013

Tid til en øl - Flying Couch Phister De NOel


3. Januar 2013


I dag har jeg været på kursus. Kulturskolen har indlagt 4 kursusdage med forskellige januartilbud. Jeg havde været på guitarkurset før, så jeg valgte ”Scenebilledet” – et kursus der egentlig henvendte sig til billedkunstnerne, men jeg maler jo kulisser hvert år på friluftsspillet Skansen. Vi skulle prøve at lave sceneopbygning til Ronja Røverdatter, og selvom det ikke kan overføres til kulisserne på Skansen, var det sjovt af være med til.

Og danselektionerne er startet igen. Hofterne blev svunget godt og grundigt, så jeg var noget mødig, da jeg kom hjem. Så var det godt at finde en mørk juleøl frem fra skabet.

Phister er en hund, og han er på Facebook. Han har lavet en øl eller også er det en af de to bagmænd fra bryggeriet Flying Couch. Jeg ved ikke helt hvor Phister hører til. Flying Couch er dannet af to bryggere med en del erfaring fra forskellige sammenhænge ( som jeg ikke kender noget til ). Det er Peter Sonne og Jannik Salholdt og de får brygget deres øl på Herslev Bryghus. Så vidt jeg kan se har de tre øl på markedet – ” Green Velvet” ( IPA ) og ”Equilibrium” ( humlet belgisk øl ) og altså ”Phister de Noel”.

Det er en mørk stout på 8,5%. På etiketten betegnet som en imperial sout, men jeg synes nu mere der er tale om en chokolade stout. Ud over de fire normale ingredienser er der også tilsat vanilje.

Den er sort med mørkebrunt skum. Duften er præget af kaffe og chokolade. God fylde i munden. Også smagen er præget af kaffe og chokolade. Der er også ristet malt, vanilje og lidt mælkepulver i baggrunden. Humlen giver en lidt tør afslutning, men virker ikke dominerende. Alt i alt en glimrende øl, men referencen til julen står ikke lysende klar. Der er ikke noget specielt julet over den, men på disse mørke dage er det nu godt med en mørk, velbrygget øl

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar