Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 16. februar 2013

Tid til en øl - Ølvalg 2012

16. Februar 2013


Her i eftermiddag skal jeg til smagning i ”Ølentusiasterne”, hvor vi skal smage de 12 kandidater til ”Ølvalg 2012”. Det bliver spændende, for jeg har kun smagt tre af øllene. Med 756 nye danske øl på markedet i 2012 er det også svært at få smagt dem alle.

Dels er nogle øl kun kommet på fad eller bliver kun solgt i deres lokalområde. Jeg har f.eks hørt en del godt om Det Lille Bryggeri fra Roskilde, men jeg har aldrig set deres øl på disse kanter. Så jeg glæder mig til at smage deres ”Chokolade Chili Porter”. Andre øl kommer måske kun til salg i en kort periode eller bliver kun solgt i små specialbutikker, så de når heller ikke ud til brede forbruger.

Alligevel synes jeg, at listen ser lidt underlig ud.

8 af de 12 pladser i finalen er besat af 2 bryggerier – Indslev/Ugly Duck ( 5 ) og Hornbeer ( 3 ). Det synes jeg ikke er repræsentativt for den mangfoldighed, der er i den danske ølverden. Det undrer mig at bryggerier som Fanø Bryghus ( med f.eks deres ”Kunstner-serie ) ikke er repræsenteret. To Øl og Evil Twin har også manifesteret sig med kraftfulde øl, der burde kunne blande sig i finalen. Jeg har selv stemt i 1. runde på Evil Twin, men det er ikke af den grund, jeg undrer mig. De andre øl kan godt være bedre. Jeg synes bare at listen ser alt for ensporet ud. Måske skal et bryggeri kun kunne have én øl med i hver kategori, så vil spredningen blive større og efter min mening mere repræsentativ.

Det kan jo skyldes de førnævnte forhold med vanskeligheder med at få disse øl smagt, men der går rygter om, at det skyldes uenighed mellem forskellige fraktioner af den danske ølverden. Jeg har før lagt mærke til disse forskellige grupperinger, og jeg synes det er en skam, at man i et lille land og hos en snæver specialinteresse ikke kan finde ud af at arbejde sammen og at fremme det gode øl. Hvorfor bruge kræfter på at bekrige hinanden?

Jeg håber ikke at det er sådanne interessekonflikter, der er skyld i den finale, vi nu skal smage i dag. Forhåbentlig er det de bedste øl, der er nået hertil, selvom jeg må sige at jeg undrer mig over nogle af de kandidater, jeg selv har smagt. Det skal i hvert fald blive interessant at smage dem alle i eftermiddag. Ølentusiasterne i Aalborg har endnu en gang lykkedes med at samle alle 12 finalister, og det er vist noget af en præstation i sig selv.

Fortsættelse følger……….

Ingen kommentarer:

Send en kommentar