Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 28. august 2013

Tid til en øl - Kvickly / Ørbæk Ginger Brew


28. August 2013

Også i aften blev det til en sen øl, for jeg tager direkte fra arbejde til kor, som startede op igen her til aften. Så aftensmad bliver der ikke meget af og jeg kan ellers godt lide at teste mine øl sammen med mad.

Aftenens øl fra Ørbæk bliver anbefalet til asiatisk mad og det kan jeg godt forstå. Den vil sikkert passe fint, men nu blev min aftensmad en hurtig rugbrød med ost, som jeg skyndte mig at fortære i en pause i undervisningen. Om jeg får den smagt til asiatisk mad er sikkert også tvivlsomt, da det ofte er temmelig stærkt, og jeg er ikke så meget for chili og andre brændende krydderier.

”Organic Ginger Brew” er en orangegylden øl på 4,8%. Den er ufiltreret og fremstår uklar. Skummet er luftigt og svinder ret hurtigt ind. Man bliver mødt af en overvældende duft af citron og ingefær, men det forventes jo også. Ingredienslisten omfatter både citron og ingefær, samt hyldeblomst – alt sammen økologisk dyrket. Den er skarp og prikkende og efterlader en brændende fornemmelse, der holder i lang tid. Smagen er mere afdæmpet end duften antyder, selvom ingefæren stadig er tydelig. Det er en øl, der mere smager af ingefær end af øl, Man kunne komme i tvivl, hvis ikke der stod, at der både er brugt byg- og hvedemalt.

Jeg er lidt i tvivl om hvilken karakter jeg vil give den, for den lever helt op til sit navn. Smagsmæssigt vil den passe godt til asiatisk mad, men jeg synes den nærmest vil forstærke den brændende fornemmelse og det er ikke lige noget for mig. Men hvis man ligesom ”Chili Klaus” fra YouTube ynder at nedsvælge stærke chilier på samlebånd, så vil man sikkert synes, at denne bare kildrer lidt i mundhulen.

Karakter 4 ( fordi den holder, hvad den lover )

Karakter 3 ( fordi den nok er for stærk for mig )


Ingen kommentarer:

Send en kommentar