Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 21. august 2011

Tid til en øl - Thisted Bryghus 2


21. August 2011

Efter en kort pause gik vi videre med endnu en at Thisteds Bryghus’ specialiteter – ”Stenøl.  Det er en gammel tysk tradition, som Peter Klemmensen genopfandt i 2005 med ”Julestenøl”. Senere er der kommet andre udgaver med lavasten bla.”Thy Eksklusive” fra 2007. Det er denne øl, der nu er kommet til at være nr. 5 i serien.

Man nedsænket 800 grader varme lavasten i urten, hvorved der dannes et karamellag på overfladen. Det bliver så afgivet til øllet under den efterfølgende lagring. Det er en overgæret øl og gæren har de fælles med Grauballe, men her er gæren tilsat ved højere temperatur. Der er brugt Styrian, Centennial og Northern Brewer for at give en god balance til sødmen fra karamellen ( 30 IBU ).

Efter min mening en af Thisteds allerbedste øl – dog er ”Julestenøl” bedre.

 
Den sidste i serien var nr. 6 – ”Porter”. Det er faktisk den eneste øl, jeg ikke tidligere har smagt. Thisted har lavet andre porter/stouts i tidens løb og vi skulle smage et par af dem senere. Denne porter er overgæret – altså den gamle engelske stil ( modsat den baltiske porter, der er undergæret ).
Det er en meget mild porter – blød og rund med en anelse brændt malt, der efter min mening ( ikke brygmesterens ) giver en snert at røg. Absolut en god øl .
Derefter kom der en ”dameøl” ( jeg citerer bare Henrik Sørensen. Den er lige lovlig sød for hans smag, men han skal jo også brygge til andre end sig selv ). ”Brown Ale” er en del af en anden serie med nye øl, som Henrik Sørensen har stået for - i 33 cl flasker. Jeg smagte den sidste år til øllets dag, sammen med den næste ” Black Ale”.
Til ”Brown Ale” er der brugt Columbus humle, men der er ikke megen bitterhed i. Det er sødmen der dominerer. ( På billedet har ”Brown Ale” og ”Black Ale” sneget sig ind mellem en hel masse Skagen-øl ved sidste års ”Øllets Dag” på havnefronten )
 

”Black Ale” er Henrik Sørensens videreudvikling af Klemmensens sidste øl ”Ronkedor”. Den er gjort mindre ekstrem, hvilket jeg faktisk synes klæder den. Her er der brugt 5 forskellige humletyper bla. Columbus, der er en af favorithumlerne. ( IBU 65-70 ).

Derefter takkede Henrik og Aage af. De skulle nok hjem og plukke mere porse, men de efterlod 2 øl til maden. Det var en god og spændende eftermiddag, hvor vi fik en masse at vide om Thisted Bryghus og fik smagt noget godt øl.

Maden havde den såkaldte ”8-bande” stået for, og den bestod at glaceret skinke, formandskartofler ( fra formandens egen have ) og bønner og gulerødder. Det smagte aldeles glimrende. Dertil kunne vi så drikke sjatter ( Man havde været særdeles rundhåndet med smagsprøverne ) eller smage de sidste 2 øl.

Det var gamle kendinge – ”Thy Classic” og ”Limfjordsporter”. Vi fik at vide at ”Classic” egentlig er en blanding af 4 forskellige øl – Julebryg, Limfjordsporter, Pilsner og Let Pilsner. Det er meget at gøre ud af det, og så er det en øl, der aldrig har fanget mig. Den var dog bedre end jeg husker.

Limfjordporter kommer også nu med ny etiket, men det var dog den gamle kending vi smagte. Det er en kraftig undergæret porter med masser af røgmalt ( fra Refsvindinge – lavet på bøgebrænde ). Mange synes den er for kraftig, men jeg har lært at sætte pris på den. ( Jeg kan se jeg ikke har skrevet om den før, så jeg må nok komme med en mere detaljeret beretning senere ).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar