Bedømmelse

torsdag den 28. april 2022

Tid til en øl - Italiensk øl 1 - Moretti / Peroni / Ratsherrn / Helsingør

28. April 2022

I sidste uge tog vi en tur til Italien. Med tog derned og med fly hjem. Det skulle være en luksustur, og det var det da også - undtagen lige den første dag. Vi havde nok forestillet os en uafbrudt rejse på 1. klasse fra Aalborg til Hamburg, hvor vi bare kunne slappe af og nyde vores medbragte mad.

Men DSB havde sat togbus ind mellem Aalborg og Århus, så vi havde en længere pause i Århus. Derfor spiste vi frokost på en vindblæst bænk udenfor banegården. Jeg havde taget en øl med fra Helsingør Bryghus - ' Hamlet Pilsner' på 5,0%

Helsingør Bryghus er et spinoff fra Gurre Bryghus, der havde fået for mange øl ind i deres Valdemar-serie. Titlerne har alle noget at gøre med Helsingør - Hamlet, Holger Danske og Sundtoldsøl. Jeg har nu smagt disse 3 øl.

'Sundstoldøl' er en glimrende brown ale med karamel og 'Holger Danske' en dark ale med mere ristet smag. 'Hamlet' er bryggeriets udgave af en traditionel pilsner. Jeg havde ikke noget glas på bænken, så jeg kan ikke udtale mig om farven, men mon ikke den er korngul - i hvert fald er det en frisk øl med en ganske pæn bitterhed. En anelse svovl der giver en skarpt, let aggresivt udtryk. Den kolde vind i Århus hjalp nok ikke på oplevelsen. Det havde været bedre med varme og læ.

Karakter 3+

Vi kørte videre på 1. klasse mod Hamburg, men DSB kunne kun love os pladsbiletter til Kolding. Og her blev vi nødt til at flytte os. Vi havde stadig billetter til 1. klasse, men måtte rykke til 2. klasse, hvor rejsebureauet havde reserveret ekstra sikkerhedspladser. Det gik jo også - det er vi jo vant til - men det var ikke den rejse, vi havde forestillet os.

I Hamburg ventede der os en 3 retters menu på Reichshof - lige overfor banegården. Det var et spændende måltid, og jeg bestilte en øl dertil. Det blev en Ratsherrn Pilsner fra det lokale bryggeri i Hamburg. Tyskerne kan det med at lave velsmagende øl uden større dikkedarer. Sådan skal en tysk pilsner smage - ikke mere snak om det.

Vi skulle med nattoget til Zürich. 1.klasse med egen vask og toilet, men pga sporarbejde var denne mulighed forsvundet, og vi havde derfor en kupe uden toilet. Måske havde vi urealistiske forventninger til nattog. Min opfattelse stammer måske fra gamle film og min kone tænkte noget i retning at en færgekahyt, men vi kom ind i det mindste rum, vi noget sinde har været 2 personer i. Vi kunne kun klæde om, hvis den ene gik udenfor døren. Så vores luksusrejse ned gennem Europa var kommet skidt fra start. Og så er det også slut med brok.

Næste dag kom vi med tog fra Zürich til Como - på 1.klasse. Flot tur gennem alperne med udsigt til de høje toppe. Vi ankom til Como ved 14-tiden og fik nok hotellets bedste værelse ( kompensation for vores elendige nattog ). Hotellet lå ved søbredden, og vi havde udsigt over hele søen. Vores altan gik rundt om hjørnet, så vi havde også kig ind over byen og bjergene. Vi spiste frokost - Spaghetti Pomodore - på torvet med en Birra Moretti til.

Bryggeriet blev grundlagt i 1857 af Luigi Moretti i Undine. Området var på det tidspunkt besat af Østrig-Ungarn, og man ville gerne holde fast i de italienske rødder. Den første øl kom dog først i sommeren 1860, og det er den samme opskrift, der bruges i dag - 'L'autentica'

Også en ganske glimrende pilsner - måske lidt mindre smag, men vældig god efter togrejsen og stemningen på torvet.

Karakter 3+

Vi så den smukke katedral. Vi har nu set katolske kirke i både Spanien og Grækenland. De er flotte, men de italienske er monumentale. Det er overvældende rum.

Senere tog vi byens 'Funicolar' til toppen af bakkedraget, hvor de virkelig rige bor. Kæmpe massive villaer med udsigt over søen.

Aftensmaden indtog vi ved søbredden i solnedgangen. Jeg fik en Peroni 'Rossa Gran Riserva' til maden. Det er en wienerøl på 5,2%. Den har en flot rød farve og et blødt, lækkert skum. Den har fået lang lagringstid, og det giver en god og behagelig smag med lette noter at karamel. Bitterheden er fint balanceret. En overraskende god oplevelse.

Karakter 4

På andendagen var der kommet lidt luksus på ferien