Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 16. maj 2016

Tid til en øl - Møn Bryghus Dronning Fanes Brown Ale


16. Maj 2016

Efter en dejlig pinseeftermiddag i haven var det tid til at åbne en flaske fra Møn Bryghus. Til min fødselsdag fik jeg nogle flasker af min svigerinde, der havde været en smut på de kanter.
Bryggeriet ligger i Stege og i forbindelse med bryghuset ligger der også en cafe/restaurant. Bryghuset åbnede i 2005 og jeg smagte første gang deres øl på en ølfestival i Århus i 2007, men det var før, jeg begyndte at skrive her på bloggen. Jeg er ikke stødt på deres øl siden, for det er åbenbart ret lokalt, øllet bliver distribueret, og der er langt herfra til Møn. I 2012 overtog makkerparret David Jensin og Thomas Stecher bryghuset. De har i forvejen andre restauranter på øen.

Møn har ( måske ) sit navn efter en skjoldmø fra Falster ved navn ”Fane”, der kæmpede mod kongen af Møn ”Grøn Jæger”. Derefter blev de venner og senere mand og kone. Der er adskillige sagn om dem og et længere digt af J. L Heiberg fra Guldalderen.

”Sådan i et gammelt rim det lyder
hvis mening en yngre skjald nu tyder
Hin Grøn var jæger, dertil søhane
hans dejlige hustru kaldtes Fane.”

Bryghuset på Møn har opkaldt deres øl efter de lokale sagn og figurer, og derfor kunne jeg til aften nyde ”Dronning Fanes Brown Ale”.
På etiketten hævdes, at ved hendes hof bryggede man for flere tusind år siden det herligste øl, og Fanes efterkommere har – måske - haft det med til England, så den nøddebrune engelske ale – måske – stammer fra Møn. ( der er temmelig meget ”måske” i historien ).

Det er en ufiltreret og upasteuriseret øl, der fremstår temmelig grumset. Den har et kraftigt, beige skum. Alkoholen er på 5,8%. Man mødes af en ualmindelig frisk duft af citrushumle, der er meget indbydende. Den føles rund og blød i munden, og er behagelig at drikke. God smag med et kortvarigt strejf af karamel, derefter frisk humlesmag og afsluttende med ristede noter fra malten. Der er en let, god bitterhed i eftersmagen.


Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar