Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 5. november 2021

Tid til en øl - Nordic Brew Festival 2


 5. november 2021 

Randers Bryghus havde slået sig sammen med Syndikatet, der får deres øl brygget på Randers Bryghus.

Randers havde en vinter- /juleøl med på festivalen - 'Mørk Vinter'. Det var en old strong ale på 8,1%, Den blev brygget i 2018 og har ligget ½ år på tanken og dernæst 2 år på flaske. Det er en meget mørk øl med udpræget duft og smag af mørk frugt som blomme og sveske. Der er også lidt chokolade gemt i smagen. Jeg kender ikke så mange øl af typen 'old ale', men den bliver temmelig tung i længden. Jeg plejer nok at sætte pris på sødlige, maltede øl, men jeg opdagede, at det ikke lige var en lørdag eftermiddag i Frederikshavn, det fangede an.

Ved siden af var der et norsk bryggeri - Kjerlingland Brygghus - der havde vundet juleølkategorien med deres 'Dunkel Kjerlingjul'. Den var desværre blevet drukket op i løbet af fredagen, så vi måtte tage til takke med 'St. Niklas Juleøl', der bestemt også er udmærket. Det er en belgisk Quad på 9,1%. Jeg har smagt den tidligere. Det er svært at konkurrere med belgierne på det område.


Vi gik over til Anarkist, hvor vi igen fik en vældig god snak. Der var et større udvalg, da det jo er Royal, der sætter alle sejl til for at komme ind på specialølsmarkedet med serier som Lottrup, Schiøtz og Anarkist. Nu har de også overtaget Fuglsang, så udvalget var sort - også i juleøl. Vi smagte først en 'Milk and Cookies' - en brown ale på 6,2%. Måske var det den lettere alkohol-procent, der gjorde, at jeg faldt for dette sødlige bryg. Den blev ikke så massiv og voldsom som et par af de andre tunge drenge. Anarkist bevæger sig trods alt ikke ud i ekstremerne.

Derefter blev vi præsenteret for en 'Santa's Fruit IPA'. Stilen er, hvad navnet antyder. Den er på 5,9% og er en ganske fortrinlig NEIPA, selvom vi alle måtte erkende, at vi ikke ville forbinde den med jul, hvis ikke vi kendte navnet.

Til sidst blev vi præsenteret for en alkoholfri øl, som jeg ikke husker navnet på, og mit billede er for sløret. Det gør dog ikke noget, for den er bedst tjent med at gå i glemmebogen.

Vi slog et smut forbi Fur, der havde en Barleywine lagret på fad, men det vender jeg tilbage til.



Derimod gik vi til Thisted Bryghus, hvor de havde en nylancering af 'Ronkedor', som de andre ikke havde smagt. Det havde jeg jo heller ikke, men jeg kendte originalen, som det senere viste sig, man kunne købe i Hæstrup Specialøl, hvor de solgte vintageøl.

Jeg var ikke overvældet dengang og det var jeg heller ikke nu. Som sagt var det ikke dagen til tunge, bastante øl, og den har ikke samme charme som Limfjordsporteren. Modsat sidste år, havde de ikke lyst til så meget snak. Vi var vist nærmest lidt i vejen, så vi skyndte os videre til Hæstrup.



Her kunne man smage Abbaye des Rocs og en 'Black Saison' fra Lervig. Den sidste kendte vi ikke og tog den med til aftensmaden i cafeteriet. Vi fik en snak med Anker Langthjem Jørgensen, der ejer butikken. Han holder ofte smagninger i Hæstrup med vintage øl, hvor man smager ældre øl sammenholdt med den nye udgave, hvis den stadig findes. Desværre ligger Hæstrup lidt udenfor for vores område. men det lyder spændende.

Senere smagte vi en af de ældre flasker fra hylden - Ghost Brewing 'King Kegwa'. En lækker Coffee Imp. Stout på 10,7% - tilsat kenyansk Kegwa Kaffe.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar