Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 6. november 2021

Tid til en øl - Nordic Brew Festival 3


 6. November 2021

Fur Bryghus kender jeg desværre ikke som et særligt eksperimenterende bryghus. De laver godt øl, men holder sig til det velkendte. Derfor var det dejligt at se en Limited Edition - Barley Wine lagret på fransk eg. Sidst jeg smagte deres Barley Wine var i 2009, så der kan også være sket meget med den siden da.

I hvert fald var denne fadlagrede udgave helt i top. Den havde den vinøse fremtoning, jeg forbinder med typen. Dejlig balance mellem det søde og det stærke med et skarpt strejf fra fadet. Det er blommer og alkohol i fin forening.


Derefter gik vi til Frederikshavn Bryghus, der på det sidste har excelleret i meget stærke øl. Og nu har de ovenikøbet lagret dem på Stauning Whiskyfade. Vi startede i den forkerte rækkefølge, så jeg bytter om på dem her.

'Dark Quaterer' er en mørk stout på 12,3%. Mørk ristet malt, kaffe og lakrids. Det er lang tid siden jeg har smagt originalen, men denne whiskylagrede udgave tilførte skarphed og lethed til den. Som sagt kom den til sidst, og virkede derfor stadig lidt tung efter de 2 andre øl. Det var nok ikke retfærdigt overfor den. IBU 60


'CEO Reserve' er hældt på et Stauning fad, der tidligere har indeholdt røget whisky. Det sætter naturligvis sit præg på smagen, der udover røg omfatter blomme, vanilje og alkohol. Procenten er helt oppe på 17.0%. IBU 50


Frederikshavn Bryghus lavede i år Danmarks stærkeste øl på 19,0%. Jeg smagte den sammen med et par venner, for det er jo en voldsom procent. 'Keine Hexerei' hedder den for at antyde, at der ikke er noget hekseri i processen - 'nur behändigkeit'. Den var mere sjov end god, men alkoholen var ikke så dominerende som ventet. Den var meget sød - puddersukker med sprit, men det klædte faktisk hinanden godt. Selvom jeg er til søde øl vil den nok blive lidt for meget i længden. Nu smagte vi den igen, inden vi smagte den fadlagrede udgave.

Med fadlagringen kommer ' Keine Hexerei' helt op på 19,4%, og det var en total anderledes oplevelse. Der var naturligtvis stadig sødme og sprit, men alt fandt sammen i en himmelsk balance med humlen, som jeg ikke registrerede i originalen. IBU 70.

Klart en af de bedste øl, jeg har smagt i år.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar