Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 4. september 2023

Tid tl en øl - Ølsmageren Beerwalk 2


4. September 2023

Vejret var dejlig til en vandretur langs fjorden, og på udvalgte steder holdt vi pause for at nyde en øl, og Jesper Mørkholt fortalte om øllerne. På 2. del af turen skulle vi udfordres endnu mere.


Braggot er en gammel blandingsøltype, som jeg aldrig tidligere har hørt om. Den er nævnt i Canterbury Fortællingerne og stammer vist tilbage fra 1200tallets keltiske Wales. Det er en blanding af honning og malt. Honning var en af tidens vigtigste kilder til sukker, og vi kender jo også mjød, der er lavet på honning.

Der skal være mere honning end malt i en braggot, for at adskille den fra en honningøl.


Mad Scientist fra Budapest har forsket i stilarten og lavet flere udgaver af braggot. Det er i deres udgave en syrlig, sød øl, og i den aktuelle udgave var den krydret med ananas. Det kan lyde specielt og Jesper rådede da også alle til at smage mindst 3 gange, inden de afsagde deres dom. Jeg må nu sige, at jeg faldt for den med det samme, men jeg kender trods alt også til surt øl i forvejen. Og det søde islæt fra honningen gjorde den egentlig let at drikke. Den havde en høj 'drinkabillity'.

Det var på hele 8,0%, og fremstod meget lys i glasset. Duften var nu ikke særlig god. Den virkede meget kunstig af syntetisk frugtvingummi, men heldigvis var det slet ikke gældende i smagen. Syrlig, sød og med ananas ( ikke kunstigt ). Overraskende øl.

Karakter 4

Vi ryddede skam ordentligt op efter os, da vi gik videre.


Ved næste holdt blev vi præsenteret for en røgøl fra Grauballe. 'Gunsmoak' havde jeg med til røgsmagning for et par somre siden, hvor vi smagte 10 røgøl og fik hjemmerrøget laks.

Jesper fortalte, at de fleste røgøl har karakter af bål, men jægere hævder af 'Gunsmoak' netop lugter af et nyligt affyret gevær. Hvorom alting er, så står røgøl højt på min liste, og jeg bliver ikke voldsomt udfordret af typen. Den er på 7,8%

Karakter 4+


Vi bevægede os væk fra fjorden, inden vi fik den næstsidste øl.

Frontaal er et Hollandsk bryggeri fra Nord- Brabant. Bryggeriet ligger i Breda og blev stiftet i 2015 af Roel Buckens.

'David vs Goliath' er en mindeøl. En af bryggeriets nære venner - David - døde sidste år. Han havde været med til at udvælge, hvilke 3 borubonfade deres stærke Barleywine skulle lagres på, og derfor var det nærliggende at opkalde øllet efter ham.

Den er på 10,0% og lagret på Heaven Hill, Four Roses og Wild Turkey. Jeg kender ikke nok til amerikansk bourbon til at forstå, hvorfor man skulle udvælge 3 fade, men resultatet er bestemt ikke at kimse ad, Det var efter min mening dagens bedste øl. Kompleks med modnet frugt, vanilje, og naturligvis spiritus fra fadene. Vinøs og varmende.

Karakter 5 


Man skal slutte dagen af med en stout - proklamerede Jesper, men det var ikke en helt almindelig udgave.

Flying Couch fra København leverede 'Terrorpi' - en kraftig Imperial stout på 12,3%. Lagret på Skotlander Romfad fra Pandrup, så det er meget lokalt. Det er Anders og Titte Skotlander, der siden 2013 har haft en lille produktion kørende med rom, gin og likører.

Jeg har efterhånden overgivet mig til lagring på rom, og også denne øl faldt i min smag. Det var svært at komme efter Frontaal, men denne øl var også elegant. Fadlagring tager jo lidt af kanterne, så oplevelsen bliver mere raffineret og ikke slet så voldsk.

Karakter 4+

Flying Couch startede som gipsybryggeri i 2011, men fik egne lokaler i København i 2015.






 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar