Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 28. juli 2008

Tid til en øl - Hasseröder

28. Juli 2008
I denne varme tid er det nærmest nødvendigt at give sig tid til at sætte sig med en god øl. Jeg vil skrive lidt om de øl, jeg nu en gang kan lide, og det er temmelig mange. Her i sommerferien var vi på ferie i Harzen - i den smukke by Wernigerode. Efter en lang dags køretur, var det godt at sætte sig på torvet og nyde den lokale bryg - Hasseröder Premium Pils.
Tyskerne er jo meget lokalpatriotiske, når det gælder øl, hvilket giver en masse gode småbryggerier  en chance. Hasseröder er fra 1872 og er siden blevet en af de populæreste øl i Øst Tyskland. Øllet er klart og gyldent - lidt mørkere end de nordtyske øl fra Hamburg og Bremen, og det har en lidt rundere smag. Smagen er frisk med en lille snert af sødme. Fin eftersmag med en ikke alt for udpræget bitterhed.
Alkoholprocenten er 4,9%.

En god øl til at slukke tørsten eller nyde til et lettere måltid. I hvert fald en fin start på udforskningen af tysk øl, som jeg ellers ikke har så stort kendskab til.
Min egen karakterskala for øl går fra 1 - 5, og der vil denne blive placeret på 3+.
Jeg vil senere prøve at definere skalaen, men ellers prøve at skrive lidt om de øl, jeg får drukket her i sommervarmen - i disse tider er det overvejende pilsnere af alle mulige slags.
Hasseröder brygger også en Export, der i høj grad ligner pilsneren, men er lidt stærkere - og 2 øl, jeg ikke har smagt - Radler og Diesel med henholdsvis citonsaftevand og cola...øh? Hvis nogen læser dette indlæg, vil jeg ønske dem en god sund tørst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar