Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 11. februar 2012

Tid til en øl - Royal PLSNR

11. Februar 2012
 I dag har vi været til stor fælles, rund fødselsdag. Min bror og svigerinde fyldte tilsammen 105 år. Det foregik på Havkatten i Hals, hvor vi fik god betjening og dejlig mad. Det er lige ved siden af færgelejet og traditionen er, at man skåler hver gang færgen lægger til. Det gør den ret tit, for turen over til Egense tager ikke lang tid. Man må også godt skåle ind i mellem.
Der var mange mennesker og snakken gik hyggeligt ved bordene. Jeg holdt en lille tale, og vi havde også en lille quiz med til kaffen.
Vi fik lakserosette, kalvesteg stegt som vildt og romfromage. Hertil fik vi hvid-, rød- og portvin. Derefter kaffe med avec ( tror jeg det hedder, når der er forskellige valgmuligheder af spirituøse drikke ), og til sidst flæskeæggekage.  Her var der så mulighed for at snuppe sig en øl.
Det viste sig, at der var en øl på fadet, som jeg ikke tidligere har smagt – nemlig ”PLSNR” fra Royal. Det er et nyt tiltag fra bryggeriet, der vil være med på vognen med hensyn til at brygge lettere pilsnere uden så meget humle. Man har fjernet nogle bogstaver i navnet ( det er så moderne med sms-sprog ) og noget humle fra smagen. Formålet er naturligvis, at gøre øllet mere attraktivt for kvinder og unge mennesker. Man har ikke ændret på alkoholprocenten, for det lader til at politikken er, at man skal drikke sig fuld uden at det smager af noget ( jvf. cider, breezers og nu også øl ). Det er virkningen der tæller – ikke smagen. Og så undrer man sig over at unge mennesker drikker meget ? Det opfordrer ikke til ansvarlig omgang med alkohol.
Royal ”PLSNR” er altså på de sædvanlige 4,6%. Den er meget lys i farven. Mikroskopiske bobler stiger op og laver et tyndt skumlag på toppen. Aromaen er præget af byg og kornmark, samt en anelse citrus ( lidt som ascorbinsyre, men jeg ved ikke om det er tilsat ). Det virker nu lidt forfriskende. Øllet føles let og en smule aggressivt. Smagen er meget neutral, men der dukker en mild, men tydelig bitterhed op i eftersmagen. Umiddelbart synes jeg, den fungerer bedre end den ”gamle” pilsner fra Royal, men det er også en anden pilsnerkategori, der bevæger sig i. Jeg vil placere denne i den letteste gruppe ( jeg kalder den ”oversøisk” eller ”international” ), hvor den skal sammenlignes med Budweiser eller Corona.
Derudover synes jeg, at det er en skam, at forsøg med smagen for tiden går i retning af mindre smag. Lad os få nogle smagfulde, alkoholsvage øl i stedet.
Karakter 2+
Da jeg skiftede her til bloggen, havde jeg i starten af januar nogle problemer med at mine billeder kun ville ligge vandret. Ligegyldigt hvad jeg gjorde af krumspring, kunne jeg ikke få dem lodret. Det lykkedes først da jeg holdt op med at redigere størrelsen af billederne, men det havde været nødvendigt på TV2-blog.
Nu er jeg ved at indføre gamle indlæg fra 2009 og d. 15. oktober fik jeg dengang nyt kamera og så ligger billederne ned. Nu har jeg endelig fundet en måde at ændre det på, men jeg er nødt til at gemme alle billederne som gif-filer i stedet. Nu er der altså håb om, at øllene kommer til at stå lodret i disse gamle indlæg også.

1 kommentar:

  1. Jeg kan jo kun give dig ret i, at det er en trist udvikling, at øl skal smage af mindre og mindre, og at kun alkoholprocenten har betydning.

    Men det kommer vel næppe som en overraskelse.

    SvarSlet