Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 22. september 2019

Tid til en øl - Basement Beer Bar / Surt & Sort


22. September 2019


Jeg har mine grænser, når det kommer til surt øl, men det skal jo ikke forhindre mig i at prøve at overskride dem. Jeg er meget glad for de belgiske Oud Brun og Oud Root, og ligeledes for Berliner Weisse og Gose, men den ægte, rendyrkede spontangæring har jeg ikke helt forliget mig med.
I maj 2008 smagte jeg Cantillon ’Kriek’, og der var mine smagsløg nok ikke indstillet på den syrlighed, der mødte mig. Det var også en kæmpe flaske.

Jeg har siden smagt Geueze fra Giradin, Boon og Mort Subite, og fundet dem helt acceptable, men kendere hævder jo at Cantillon er det mest autentiske spontangærsbryggeri.

Da nu Basement Beer Bar havde en ’Geueze 2019’ på deres fødselsdagstavle, tænkte jeg at nu måtte jeg gøre endnu et forsøg.


Det er en meget smuk øl – nærmest som gennemsigtigt rav. Duften er meget syrlig med et frisk pust af æbleeddike. Den har væsentlig mere krop end jeg havde forventet, men var ikke så sød som mine Oud Root. Syrligheden var mere tør og snerpende. Det var absolut en positiv oplevelse, frisk og opkvikkende, selvom jeg naturligvis godt kunne savne sødmen. Alk. 5,0%


Karakter 3+



Derefter tog jeg – på Nikolajs råd – en stout fra Perennial Ales. Et nyt amerikansk bryggeri, jeg først for nylig har stiftet bekendtskab med.


’Sump 2018 Ethiopian Roba’ er en ’imperial milch stout med kaffe’. Den er på 11,5% og en variant  brygget med ’roba’ kaffe fra Ethiopien. Den står kulsort med mørkt skum. Kaffen møder en længe før glasset er nået frem til næsen. En liflig blanding af kaffe og mælk i fin balance. Den er blød og rund – en utrolig behagelig øl at drikke.

I sidste uge smagte jeg stout lagret på bourbon, og selvom det var godt, var det helt befriende med en ægte sort stout. Det er absolut en af de bedste stouts jeg har smagt længe. Jeg er jo til de lidt søde øl, og her var bitterheden ikke dominerende, men med til at afrunde smagen på allerbedste vis.

Karakter 5+ 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar