Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 12. januar 2021

Tid til en øl - Løkken Bryghus Stygge Krumpen.


 12. Januar 2021

Løkken Bryghus er kommet godt fra start her i det nye år. Inden jul modtog jeg en sending på 4 nybryggede øl, der ikke var med i første sending, og det lover foreløbig godt.

Den lidt uforklarlige sødme, der ikke passede så godt til de lyse friske øl, er indtil videre undgået, og det synes jeg godt om.

Stygge Krumpen var bisp på Børglum Kloster nær Løkken og boede også på Voergaard Slot på østkysten, hvor jeg har besøgt ham og hans ledsagerske - Elsebeth Gyldenstjerne – flere gange til det årlige taffel.

Derfor er det da ganske naturligt at opkalde en øl efter ham.

Jeg smagte denne øl første gang i juli 2009. Eller rettere en øl af samme navn, for den gang var det en sødlig undergære øl, og den øl, jeg sidder med nu, er en IPA’. Begge udgaver er dog på 5,8%.

Jeg har dog også smagt ’Stygge Krumpen’ som IPA før, men der skrev jeg ikke om den. Der blev den betegnet en ’Indian Pale Ale’, og det glæder mig at ’n’-et er forsvundet, selvom man jo må kalde en øl, hvad man har lyst til. Jeg var ikke ovenud begejstret for de 2 første udgaver.

Men som sagt, er der sket lidt på det sidste.

’Stygge Krumpen 2020’ er en ret mørk IPA. På hjemmesiden beskrives den som engelsk, så det må jo være rigtigt, med mindre der nu er ændret på opskriften. Jeg synes, den har et amerikansk islæt. Man er sluppet af med sødmen og står tilbage med en ret tør og skarp øl, der virker forfriskende. Smag af humle, og der afsluttes med en markant bitterhed. ( IBU 42 ). En ganske glimrende Vestkyst IPA.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar