Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 20. april 2009

Tid til en øl - Viborg Påskebocken

20. April 2009
Jeg har haft ekstra prøver med de små guitarelever i dag. Der er koncert på fredag og det bliver en lidt hektisk uge med koncerter og ekstra prøver, både tirsdag, onsdag og fredag. Derudover skal vi have et par unge mænd fra et ungarsk kor boende i nogle dage, så der er nok at se til for tiden.
Jeg fortsætter ufortrødent med påskeøllene, selvom jeg indrømmer, at jeg er klar over at påsken er slut. Men det er julen jo også, og der er da også stadig et par juleøl på lageret. Nogle gange kan det være svært at begrænse sig, når man ser en spændende øl, og det kan være svært at få drukket det hele til tiden. Men der er stadig ”Tid til en øl” også selvom det er en påskeøl.
Viborg Bryghus kan være svære at fremskaffe udenfor lokalområdet, men jeg har tidligere fået et par øl foræret. Og jeg synes vældig godt om deres Skotske Ale. Her 2. påskedag havde vi igen besøg fra Viborg og de medbragte en påskeøl fra bryghuset – ”Påske Bocken”.
Der er brygget 7000 flasker af denne bryg og allerede midt i marts var der ved at være udsolgt. Og det til trods for, at den ikke kan købes på landsplan.
Det er en mørkbrun klar øl på 7,5%, med let hvidt skum. Der er en del bobler i øllet. Duften er lidt for sødlig, men en bock skal jo være sød og maltet. Skummet og øllet føles ualmindeligt let, nærmest en smule tyndt, og det er heldigt for ellers ville denne øl blive for vammelsød. Det virker næsten som om der er tilsat ekstra kandis, men det er sikkert forkert, for man må formode, at en bock er brygget efter ”Das Reinheitsgebot”. Men det er en øl, hvor en kunstig sødme dominerer alt for meget. Det er svært at få øje på humlen i denne Påskebock.
Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar