Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 16. februar 2011

Tid til en øl - Hornbeer Hophorn


16. Februar 2011

I disse tider stemmes der om, hvilken øl der skal være den bedste i 2010. Der var 590 øl med i første runde og af disse er 10 valgt ud til finalerunden. Det er naturligvis på mange måder et lidt tilfældigt udvalg, da der sikkert ikke er mange, der har smagt alle øllene. Nogle øl kan kun købes helt lokalt og andre er kommet i landsdækkende butikskæder. Der er altid juleøl med i finalen, da det er det tidspunkt, hvor der drikkes/smages mest øl. Visse bryggerier er altid med, og her ser vi også i år Midtfyn og Hornbeer, der begge har vundet tidligere. Til gengæld mangler et par normalt sikre bryggerier – nemlig Mikkeller og Beer Here.

Listen er – Thisted Bryghus Black Ale & Jule Ale 2010 , Indslev Hvede IPA, Randers Bryghus Hoppy Sundown, Jacobsen Pale Ale, Willemoes Jul 2010, Hornbeer Hophorn & Vinterporter, Midtfyn Rough Snuff Håndbryg & X Porter.

Der er altså 3 bryggerier, der er repræsenteret med 2 øl hver. Der er åbenbart også mode i ølverdenen.

Jeg har smagt 5 af disse øl og må nok sige at ingen af dem er fantastiske i min opfattelse. Jeg har checket mine noter og  kan se at de er udmærkede, men jeg ser ingen af dem som årets øl.

Willemoes Jul 2010 og Hornbeer Vinterporter har jeg givet karakten 4 ( hvilket står for topkvalitet )

Thisted Jule Ale og Black Ale får karakteren 3+

Jacobsen Pale Ale må nøjes med karakteren 3 ( hvilket stadig betyder en god øl ). Jeg plejer at give Jacobsen bedre karakter, men jeg synes denne øl er deres svageste til dato.

Der er altså 5 øl, jeg endnu ikke har smagt. Ølentusiasterne i Aalborg afholder en smagning med alle 10 finalister, men der er jeg i Spanien for at besøge vores datter, der studerer på universitetet i Alicante dette semester. Så i dag købte jeg 3 af de resterende øl, for at være lidt med.

Hornbeer har 2 øl med og her til aften smagte jeg deres ”Hophorn”. Et fint navn, der spiller på bryggeriets navn, og det at der er masser af humle i. Samtidig henviser både hop og horn til græshoppen, der pryder etiketten.

Det er – ifølge bryggeriet – en Dark IPA. En lidt misvisende typebetegnelse, da P’et  henviser til Pale. Det er altså en mørk, lys øl. Christian Skovdal Andersen har da også valgt betegnelsen Dark Hoppy Ale, om sin ”Dark Hops”, der var den første af slagsen på det danske marked. Men man forstår jo godt, hvad der menes. En mørk øl, der har den humleprofil, man ellers kender fra IPA.

Og det skal jeg da lige love for er rigtigt. Bitterhedsniveauet er 135 IBU. ( jeg minder lige om af vores smagsløg ikke kan registrere mere end 105 IBU ), så det går mere på fornemmelsen. Der er brugt 4 forskellige humletyper og der er tørhumlet. 5 forskellige malttyper giver den mørke farve. Alk. 9,3%

Jeg synes humleprofilen er så dominerende, at det fuldstændig slører der eventuelt andre smagsindtryk, hvilket er lidt ærgerligt.

Det er en mørk, grumset øl ( ufiltreret, og bryggeriet giver gode råd, hvis man vil undgå bundfaldet ). Skummet er beige eller lysebrunt. Der er en meget lækker, humlet aromatisk duft, der satte mine forventninger i vejret, men desværre kammer bitterheden over og fylder for meget. ( der er sikkert nogle humlenørder, der er uenige med mig her )

Karakter 3+

Nu håber jeg en af de 2 andre øl balancerer bedre og ellers må jeg jo prøve at få købt de 2 sidste øl.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar