Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 4. februar 2011

Tid til en øl - Schoune 1608


4. Februar 2011

I morges – meget tidligt – tog familien på tur til Göteborg med talentklassen. Min kone underviser eleverne i hørelære og min datter synger, så de skulle på koncerttur. Jeg skulle køre dem til færgen i Frederikshavn, så vi stod op 05.30. De var noget nervøse for sejlturen på grund af blæsten, og min kone havde købt søsygepiller til alle. De er kommet godt derover, men om de har været søsyge, ved jeg ikke.

På mandag skal jeg fortælle om øl til et møde, og jeg har i dag været rundt for at hente de 5 øl vi skal smage. Arrangørerne var med for at betale gildet. Det skal nok blive godt.

Lige inden jul var vi i København på teatertur, og der var vi en tur i Tivoli, hvor de havde julemarked. Det var meget koldt, så vi besøgte samtlige boder – og minsandten om ikke der var øl i den ene. Canadisk mikrobryg fra Schoune.

Schoune er et lille farmbryggeri i Quebec. De har så vidt jeg kan se ingen hjemmeside, så det er lidt svært at få oplysninger om bryggeriet. Familien har vist forbindelser til Belgien, men aftenens øl – ”1608” - er en irsk amber ale. ”Biere Ambree 100% naturelle” må vel betyde at det er en økologisk øl. Derudover kan vi læse at procenten er 5,0% og det er stort set alt. Man kan også læse ”1608 – Champlain a Quebec” med den franske lilje i 0’et. Quebec er jo fransktalende og søger man på Champlain, får man historien om Quebecs oprindelse.

D. 3. juli 1608 grundlagde Samuel de Champlain Quebec. Hvordan man kan det på en dag, ved jeg ikke, men han har måske plantet et flag i jorden. Han kom til Nordamerika i 1603 og var den første europæer, der udforskede de store søer mellem USA og Canada. Hans hovedskib var ”Don de Dieu” ( som er navnet på en fantastisk god øl fra Unibroue, der også ligger i området ). Den første bebyggelse bestod at 3 små træhuse. Jeg kan forstille mig, at denne øl er brygget i 2008 – på 400 års dagen.

Det er en flot amber ale med en anelse slør. Skummet er kraftigt og hvidt, men daler ret hurtigt. Der er en dejlig duft af karamel, der modsvares af lidt frugtagtige noter, men disse indtryk kommer desværre ikke frem i smagen. Den er let drikkelig med en anelse brusen. Smagen virker også let. Den gør ikke rigtig noget væsen af sig og forsvinder hurtigt, og efterlader en lidt skuffende fornemmelse. Meget sent kommer der en anelse bitterhed i eftersmagen. Det er nok en øl, der vil gøre sig fint på en pub. Måske adskiller den sig ikke særlig meget fra så mange engelske ales, men jeg havde måske forventet mig lidt mere.

Karakter 3


Ingen kommentarer:

Send en kommentar