Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 18. februar 2011

Tid til en øl - Indslev Hvede IPA


18. Februar 2011

Sidder og følger med i X-factor, som jeg ikke før har set ( i år ), men når det nu er Beatles, der er på programmet er det jo interessant. Det har været nogle svingende præstationer, men alt i alt meget godt. Mine favoritter er Sara og duetten JR, men der er andre gode indslag. Og Blachman har ikke hørt og forstået nær så meget, som han vist gerne ville. Hans kommentarer er ufaglige og tendentiøse, for ikke at sige ubehøvlede. Hans gud er åbenbart John Lennon og man kan ikke røre ved hans sange uden at få på puklen. Blachman har fuldstændig misforstået ideen med showet.

Jeg sad med en god øl – en af de 10 finalister, nemlig den nye øl fra Indslev Bryghus på Fyn. Det er ikke et bryggeri, der sender nye øl på markedet i tide og utide, og det er lang tid siden der er kommet nyt. Men de har jo også dækket hvedeøllet godt ind med deres produktion indtil nu. Jeg synes især deres bock-udgaver hører til blandt det allerbedste hvedeøl.

Den nye øl er en ”Hvede IPA” på 5,5%. Her er tale om en leg med ord og bogstaver. En IPA står normalt for ”India Pale Ale”, og er ofte en meget humlet sag. Og denne hvedeøl er ganske rigtig mere humle, men ikke overdrevent. IPA står da også for ”Indslev Pale Ale”, hvilket forklarer et mere beskedent humleniveau. Nu er hvedeøl normalt kendt for et meget lavt bitterhedsniveau, men flere bryggerier er begyndt at eksperimentere med mere humle. Jeg kender bedst samarbejdet mellem Schneider og Brooklyn, der resulterede i ”Hopfen-Weisse”.

”Hvede IPA” er brygget af hvede- og bygmalt efter tyske forskrifter. Der er brugt Hallertau Perle og Amarillo som bitterhumle og Hallertau Saphir og Cascade som aromahumle. Det er en gylden, sløret øl med kraftigt hvidt skum og mange livlige bobler. Duft af hvedegær med nelliker og tyggegummi. Øllet er friskt med en skarp, snerpende kant. Smagen er som en traditionel hvedeøl, men bitterheden dukker op i slutningen. Jeg fornemmer ikke at humlen byder ind med mange smagsnoter, men måske er der et lille strejf af eksotisk citrusfrugt.

Karakter 3+

Jeg forstår godt, at man gerne vil udvikle nye sammensætninger, men jeg behøver ikke denne øltype – jeg har ikke savnet den. Der er nogle, der synes at alting bliver bedre ved at komme mere humle i, men der er jeg ikke enig. Jeg kan vældig godt lide den traditionelle hvedeøl, og hvis jeg vil have en humlet øl, vil jeg vælge en anden type. Så på en måde er denne øl overflødig. Kun hvis man besøger en restaurant, der kun sælger Indslev øl, vil den være helt på sin plads.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar