Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 13. januar 2014

Tid til en øl - Winterkoninkske / Katharina von Bora


13. Januar 2014

Egentlig var det ikke meningen jeg skulle drikke øl, før jeg var tilbage på min vægt inden jul, men der er jo altid indbygget nogle smuthuller i den slags beslutninger – især når man ikke er så karakterstærk.

Og i dag kom vinteren til Nordjylland. Jeg har nogle øl i skabet til vinteren og dette er måske den eneste vinterdag, så nu skulle øllet da smages. Det drejer sig om ”Winterkoninkske” fra Brouwerij Kerkom. Jeg har tidligere berettet om bryggeriet, der er fra 1878.

Man må ikke forveksle ”Winterkoninkske” med ”Winter Koninck” fra De Koninck, men navnet er vel noget i stil med ”vinterkongen” eller ”Kong Vinter”. På etiketten ser vi en lille rød fugl, der sidder på en humlegren og kigger ud over en snedækket by.

Det er en strong ale på 8,3%. Det er mørk, næsten sort og har groft lysebrunt skum på toppen. Den er brygget af 7 forskellige malte, og ganske givet lidt ekstra sukker. Aromaen er sød, med krydderier og chokolade  - meget intens. Vældig god fylde, der varmer godt i kulden ( som er lige udenfor vinduet ). Smagen er også præget af sødme og krydderier, der giver en rigtig hyggelig julestemning, men disser vinterøl er jo oftest også juleøl. Ikke meget humle i eftersmagen.

Karakter 4+

 
Regler og forordninger er jo sjovest, når man kan finder måder at omgå dem på, og mit forsæt med øldrikning har også andre indbyggede smuthuller. Jeg må godt drikke øl, hvis jeg er i byen eller der kommer gæster. Forleden kom der gæster og så fandt vi noget øl frem. Det blev til ”Fynsk Forår” til forretten - Sierra Nevada Pale Ale til hovedret, sammen med en reformationsøl fra Vendia i Hjørring. De har i anledning at Reformationens 500 jubilæum i 2017 lavet tre øl – ”Martin Luther” ( 7,0% ) – ”Philip Melanchtron” ( 4,6% ) – Katharina von Bora ( 5,5% ). Det var sidstnævnte som gæsterne havde med som værtsgave. Katharina var Luthers hustru. Hun var tidligere nonne og en dygtig brygmester.
Vendia Bryghus har valgt at lave tre tyske øltyper, hvilket jo er en fortræffelig ide, men så vidt jeg kan smage og læse, er der desværre tale om etiketøl. ”Katharina von Bora” er en dunkelbier – en rigtig bajer, men vist egentlig bare bryggeriets ”Vendelbobajer” med ny etiket. I hvert fald er alkoholprocenten den samme og smagen meget lig - og teksten indledes også med at fortælle, hvilken type øl Vendelbobajer er.
Det er ærgerligt og en smule sølle. Hvis man vil lave en event, skal man ikke lave genbrug. Det havde været mere passende med tre nye spændende bryg, især når der er så meget omtale i aviserne om det.
Men det kan da nås endnu – det er jo først i 2017.
Bagefter hyggede vi os med en ”Verboden Vrucht” fra Hoegaarden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar