Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 3. maj 2017

Tid til en øl - New England IPA


3. Maj 2017
New England IPA ( NE IPA ) er et relativt nyt begreb i ølverdenen.
Det er en øltype, der stammer fra Vermont – en af New England staterne på østkysten. John Kimmich fra The Alchemist Brewery bryggede en ”prototype” med navnet ”Heady Topper” og de første bryggereir der fulgte trop stammer også fra Vermont. Faktisk er der mange, der taler for at kalde stilen Vermont IPA.

Det er uklare øl med masser af tropisk humleprofil. Bitterheden er ikke meget høj. Den er let at drikke – med en blød, næsten cremet fremtoning.
Det man går efter er smag fremfor bitterhed, hvilket jo skulle gøre det til en stil, der passer til mig.


For ikke så længe siden havde Basement Beer Bar i Aalborg en tap-takeover, hvor de præsenterede stilen.


Den første øl, jeg bestilte var fra det svenske bryggeri Stigbergets. Deres bud – ”Muddle” – var på 7,0%. Det er ganske rigtigt en fuldstændig uklar øl. Det ligner nærmest en abrikossodavand, hvis
det ikke lige var for skummet på toppen. I mine noter har jeg skrevet ”meget lys gylden”, så måske er det mit kamera, der fordrejer farven. Meget forfriskende aroma med masser af tropisk frugt. Den har masser af fylde, men dog med en skarp kant til sidst. Det er tropisk frugt som ananas og grape der dominerer smagen. God bitterhed

Karakter 4


Denne ”Haze Of Spades” fra Mikkeller er beskrevet som ”lys gylden med orange skær”, så det er måske mere i den rigtige retning. Den er på 7,5% og også her mødes man af tropisk frugt. Her synes jeg dog at smagen af sød grape dominerer mere. Den har en god fylde uden skarpe kanter. Den er ikke så sommerfrisk som Stigbergets, men en IPA, der passer mig fint.

Karakter 4



Den sidste øl var fra Amager Bryghus, der har brygget en øl med det særprægede navn ”Berserk Llama Syndrome” Her når alkoholprocenten op på 8.5%. Den er ikke slet så grumset som de andre. Aromaen er svag, men det er en øl med en god fylde og med mere bid fra humlen. Den har en rund smag af malt og slutter af med en kraftigere bitterhed. En glimrende IPA, der dog virker mere traditionel end de andre. De tropiske noter er gemt lidt i baggrunden.

Karakter 4

Det er helt klart en øltype, der passer mig fint, fordi bitterheden ikke er så overvældende. Jeg kan godt lidt, når en IPA har en god fylde til at balancere bitterheden og den blødere fremtoning passer mig godt. Nu må vi se om det med tiden bliver en officiel øltype.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar