Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 7. juli 2021

Tid til en øl - Atelier der Braukunst Guess What?


 7. Juli 2021

Da jeg var ung, var ølverdenen temmelig entydig - pilsner. I 90'erne dukkede der ganske vist 'Classic' op og der var vel også nogle stærkere guldøl på markedet, men det ændrede ikke indtrykket af øl væsentligt. Det var lidt det samme i udlandet - spansk øl = pilsner - græsk øl = pilsner - hollandsk øl = pilsner. Det var klart, hvilken øltype der var dominerende.

Da jeg endelig i 2006 begyndte at interessere mig for øl, var det derfor også diversiteten, der fangede mig. Den enorme variation, der var i øl - mest fra Tyskland, Belgien og England, og på det tidspunkt var USA også rykket frem med nye spændende eksperimenter.

De nye eksperimenter med nye øltyper tog hurtigt fart i Danmark og siden er mange andre lande komme med. De lande, der ligesom Danmark ikke havde nogen særegen øltradition, har taget den amerikanske tilgang til sig og brygger nu - ligesom danske mikrobryggerier - amerikansk inspireret øl. Det er væsentlig mere spændende, men vi er igen ved at nærme os en ensartethed - den gang blot med IPA og Stout. Hvis jeg smager øl i Spanien, Grækenland eller Norge er det amerikansk øl, jeg smager. Ligesom tidligere er der ikke noget lokalt islæt.

Og det er nu også ved at vinde frem i de gamle, interessante øllande. I England, Tyskland og Belgien er der mange nye bryggerier, der laver stouts og IPA, der alle er amerikanske i udtryk. De er gode - ingen tvivl om det, men jeg synes ikke længere, det afspejler landets tradition. Det er igen ved at blive det samme overalt, og det synes jeg, er lidt ærgeligt. Diversiteten formindskes.

Når alt det er sagt, er der ingen tvivl om, at de engelske og tyske håndbryggere laver godt amerikansk øl. Det er smagfulde IPA'er med masser af humle.

Atelier Der Braukunst er et tysk bryggeri fra Romrod i Hessen. Jeg har lidt svært ved at finde nogle oplysninger om bryggeret, men det lader til at er en slags kollektiv, hvor man maler og brygger øl. De gør øl til kunst.

De har lavet en spændende IPA-serie, hvor man selv skal gætte hvilken humletype, der er brugt. Vi sidder her og anmelder øl, men nu kan vi selv blive anmeldt af bryggeriet.

'Guess What?' er en IPA på 7,3% - brygget med 2 humletyper. Den ene er 50% Idaho 7 og så skal man prøve at gætte den anden. Der er 14 muligheder , som man kan skrabe og se, om det er den rigtige. Der er kendte humletyper som Cascade og Galaxy og nogle - for mig - ukendte som Talus og Cashmere. Man bliver så bedømt på antallet af forsøg, før man finder den rigtige, og lad mig bare sige - jeg var temmelig dårlig til det. Jeg vil ikke fortælle hvilken der er den rigtige - man må selv prøve. Men min karakter var 'Not Great'. Det var så heller ikke en humletype, jeg havde hørt om før.

Når man skraber et forkert felt, får man et ord med på vejen - f.eks 'Every hop you say to me is horrible' eller 'You have the manners of Donald Trump'. Så det er jo direkte fornærmelser.

Det er en sjov ide. Det er en glimrende IPA med masser af kraft og smag og en tydelig bitterhed.

Karakter 3+

Det er som nævnt en god øl, men det er ikke en tysk øl, selvom bryggeriet er tysk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar