Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 20. juli 2021

Tid til en øl - Røgøl 2


 20. Juli 2021

Vores røgølsmagning fortsatte med 'Gunsmoak' fra Grauballe. Det er en stærk øl på 7,8%, brygget med røgmalt og whiskymalt og modnet på brændte egechips. Det er amerikansk western, så der er naturligvis brugt amerikansk humle- Centennial og tysk Perle ( IBU 35 ). Nu kom vi til den mere seriøse alkoholstyrke og det giver - alt andet lige - et godt modspil til røgen. Her hang duften af røg efter en skudduel stadig i luften, mens vi fik en whisky i saloonen.

Karakter 4+


Til jul dukkede den røgede 'Eiche' fra Aecht Schlenkerla op i den lokale Brugs. "Er det da en juleøl?", kan man spørge, og det er de på en måde. Da jeg besøgte Bamberg på en sommerferie, ville jeg gerne smage Bambergs stærkeste øl - 'Bambergator'. Som navnet antyder - en kraftig dobbeltbock. De stirrede på mig, som var jeg faldet ned fra månen. Hvem kunne dog tro, at man kan få en dobbeltbock om sommeren. Den hører efterår og vintertid til, hvilket jeg blev belært om, så den har jeg stadig til gode.

'Eiche' er en dobbeltbock på 8,0% - røget på egetræ. Det giver en mere kompleks og fyldig smag, og denne øl er godt balanceret med tysk Hallertau humle. Det er en meget vellykket røgøl.

Karakter 5

Siden 2010 har bryggeriet opbevaret en del flasker af de stærkere røgøl. Det er blevet på populært med flaskelagring, og de ville jo også gerne være med. Så da de i Voldby Købmandsgaard havde en enkelt af disse øl tilbage, købte jeg også den. Øllet lagres på flaske i mindst 4 år, inden de bliver sat til salg. Dette eksemplar var fra 2015 og havde en noget lysere farve og var mere uklart - især for dem der fik det sidste. Den var rundere og en smule mere tandløs end originalen. Skal jeg være ærlig, var det ikke en forbedring, og forskellen var ikke nævneværdig nok til, at det kan anbefales. Det var dog stadig en god øl.

Karakter 4

Jeg havde i 2020 købt en øl i Basement Beer Bar til at slutte smagningen af med. Against The Grain har lavet en fortræffelig røgøl, som vi tidligere har smagt - 'Bo & Luke'. Nu var smagningen jo udskudt et år, og det var næppe sandsynligt, at den kunne holde i dåsen, men det skulle da prøves.

Det duftede egentlig udmærket, men et forsigtigt nip var nok til at afskrive den. Øv!


Jeg havde allieret mig med Gouden Carolrus om en anden afslutning. De laver nye eksperimenter med deres 'Indulgence'-serie og den 6. af disse er med røg - 'Funken'.

Orden stammer fra fransk - 'funkier' betyder ' at blæse røg på'. ( fra latin 'fumus' ( røg, damp )), så det passer fint til vores tema. Den er inspireret af de tyske røgøl fra Bamberg, men er naturligvis kombineret med Het Ankers belgiske tradition, og det giver et mere komplekst udtryk, når den belgiske gær blander sig i smagen.

Karakter 5


Vores vært gik derefter en tur i skuret og dukkede frem med et alternativ til 'Bo & Luke'

Det Lille Bryggeri har lavet en stour med røg - 'Black Maniac Peat Whisky Infused'.

Det er en kraftig sag på 13,9%, hvor der er sat pres på alle indtryk. Der er tydelig tørverøget whisky i duften. den bliver en anelse sødlig i sit udtryk. Den er en meget fyldig øl og på smagssiden sætter whiskyen sig umiddelbart på indtrykket. Men jeg fonemmer også den sødlige røgsmag og også en note af engelsk lakrids i slutningen. En spændende øl, der måske er lidt til den voldsomme side.

Karakter 4+







Ingen kommentarer:

Send en kommentar