Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 21. november 2014

Tid til en øl - Raasted Chili Lakrids Porter


21. November 2014

Det er snart lang tid siden, der var Ølvalg i Kvickly, men bagerst i skabet stod der en af kandidaterne – ”Chili Lakrids Porter” fra Raasted.  På etiketten skriver de, at de har brygget prisvindende kvalitetsøl siden 2005, men der må man lige huske, at brygmesteren dengang var Martin Raasted Jensen, der nu udvikler prisvindende øl for Ugly Duck. Det nye bryggeri er af noget nyere oprindelse.

Men det er stadig udmærket øl. ”Chili Lakrids Porter” er naturligvis tilsat chili og ren pulveriseret lakrids – det ligger jo ligesom i navnet. Det er en øl på 6,5% og den er brygget eksklusivt til Kvickly.

Det er en sort øl med groft, brunt skum. Duft af ristet malt og mælkechokolade. Den føles let i munden – det er ikke tyktflydende olie. Smagen indledes med en antydning af lakrids, der aldrig bliver helt tydelig. Derefter går smagen over i en ristet bitter afslutning, inden man i eftersmagen har glæde af chilien som en brændende fornemmelse i mundhulen. Det er dog ikke af afskrækkende voldsomhed, men fornemmes dog tydeligt.

Karakter 4

Jeg er ikke startet på juleøllene endnu, men i de kommende uger har jeg to juleølsmagninger på programmet. Jeg skal selv tegne og fortælle, men i hvert fald i den ene er alle øllene også nye for mig. Så det glæder jeg mig til. Der kommer nok beskrivelser, når vi når ind i december.

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar