Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 30. november 2014

Tid til en øl - Maisel & Friends Marc’s Chocolate Bock



30. November 2014

I går holdt jeg en juleølsmagning for vennerne, og det er noget, jeg vil skrive om i december, for i år har jeg besluttet først at starte med juleøl i julemåneden.

Men sidste weekend havde vi vennerne på besøg i madklubben og smagte der forskellige gode øl. Efter maden sad vi og ventede på kaffen, og jeg syntes, vi skulle fordrive ventetiden med en  ( forhåbentlig ) lækker chokolade stout.

Maisel fra Bayreuth er nok mest kendt for deres fremragende hvedeøl, men de har også på det seneste haft samarbejde med andre bryggere for at frembringe andre øltyper.

Marc Goebel er brygchef på Maisel og har kreeret en personlig udgave af en irsk stout. Og det er en personlig udgave, der ikke minder meget om f.eks Guinness. For det første er det en undergæret bockøl på 7,5%. For det andet er det ikke en tør, ristet bitterhed der er søgt, men derimod en væsentlig mere sød øl med chokolade og skovbær. Det fremgår ikke tydeligt, om der er tilsat chokolade, eller om det er en øl, der efterlever Reinheitsgebot. Der er brugt flere specialmalte, og de giver en flot chokoladefarvet øl med lyst skum på toppen, Duften er let sødlig med fine chokoladenoter. Den har en dejlig fylde – det er ikke som at drikke chokolade, men god fylde. Smagen er formidabel. Jeg tror det er den første chokoladeøl, hvor jeg har haft fornemmelsen af rigtig mørk chokolade. Det plejer at være lettere vammel mælkechokolade. Det betyder også, at den ikke virker så sød som den slags ellers godt kan være. Der er brugt et udvalg af Hallertauhumler til en bitterhed på 26 IBU. Det giver en velbalanceret øl, hvor den mørke chokoladesmag virker inciterende på smagsløgene. Købt på chokolademuseum i Hamborg, men kan vist fås mange steder.
 
Karakter 5
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar