Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 1. december 2014

Tid til en øl - – Humleland Mandarinen


1. December 2014

Så er vi kommet i december og kan åbne for de første juleøl. Jeg har dog smugstartet en smule, for jeg har afholdt to juleølsmagninger her i slutningen af november. Den første var for folkenen på Skansen, hvor vi netop har afsluttet vores julespil - ”Jul på slottet”. Her havde jeg taget otte gode øl med for at præsentere den store variation, som juleøllet byder på. Det skulle ikke være for specielt, men alligevel lidt.

 
”Mandarinen” fra Humleland var den første – og den var faktisk med på begge smagningerne. Bryggeriet ligger i Risskov ved Århus, og erhelt nyt – fra 2014. Godt nok har Lene Richter og Michael Aæhof brygget siden 2005, men først for nylig er kapaciteten blevet stor nok til at distribuere i større omfang.
Deres ”Mandarinen” er en belgisk julewit på 6,0%. Der er tilsat mandarin, hvilket nok ikke kommer somen overraskelse. Den er ufiltreret, lys gul med det grahvide skær der ofte er over witbier. Mandarinen anes i næsen, men jeg synes mere det er skarpere citrus, der kommer frem i smagen. Den sødlige mandarin har jeg svært ved at finde, men nogle af vennerne hævdede, at det kunne de godt – ”en lidt gammel mandarin, der havde ligget lidt for længe”, som det beskrev det.  Det er en mere bitter afslutning end normalt i eftersmagen ( IBU 25 ), men det virker bare forfriskende.
Karakter 3+
Jeg fortalte lidt om juleøllets historie, og bevægede mig over i den engelske juleøl med den fine ”Seriously Bad Elf” fra Ridgeway. Den sjove historie om deres juleøl er omtalt tidligere. ”Seriously Bad Elf” er med i en serie på fem øl, hvor den sidste ”Insanely Bad Elf” var med på den anden smagning. De er balndt de bedste engelske juleøl.
Jacobsens ”Golden Naked Christmas Ale” var også en stor succes, og ligeledes med Beer Here’s ”Jule IPA”, selvom det ikke just er humlenørder, der er på Skansespillet.

1 kommentar: