Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 9. marts 2015

Tid til en øl - Mikkeller Beer Geek Bacon


9. Marts 2015
Forleden var der atter ølsmangning i ingeniørernes seniorklub. Det er nu sjette gang, jeg fortæller om øl til deres generalforsamling. Vi har haft en all round, en engelsk, en amerikansk, en belgisk, en tysk, og i år var det danske øl, der var på programmet. Det er fem øl hver gang, og vi får altid lidt godt at spise dertil – et lækkert pølsebord. Først skal man jo lige gennem årsberetningen, og det er nogle spændende arrangementer de laver, så det er ikke så kedeligt, som det måske lyder.

Jeg fortalte kort om dansk ølhistorie – mest fra 1847 og frem, og endte ved anden bølge af danske mikrobryggerier – små lokale konsortier, der dukkede op 2004-06 - bla Rise bryghus på Ærø. Her smagte vi deres ”Hertug Hans” – en bockøl med valnød. Jeg synes, det er en lille perle, der adskiller sig fra de ellers ens produkter, der kommer fra disse bryghuse. De laver udmærket øl, men sikkert og mainstream.

Dernæst var der lidt om de unge, mere kompromiløse og eksperimenterende bryggere, hvoraf mange jo er fantombryggere. Men jeg valgte en øl fra Amager, for samtidigt med at kunne fortælle om de mange samarbejdsbryg, der ser dagens lys i de kredse. ”Orange Crush” var måske en anelse for humlet for de fleste, selvom det er en dejlig frisk øl.

De ældre, etablerede bryggerier var repræsenteret med Thisted Bryghus, hvor vi kunne smage ”Påske Stenøl”. Peter Klemmensen var jo også meget eksperimenterende, og fandt på mange nye og spændende øl. Den faldt i god jord.

Jeg fortalte lidt om de mange danske øl, der kommer hvert år om om Årets Ølvalg, og her havde vi jo ”Orange Crush” med, men også ”Alstærk Bourbon”, som jeg tipper til vinder af den stærke kategori. Den var der enighed om, var aftenens bedste øl.

Sidste øl var fra Mikkeller, der jo om nogen har været med til at præget og udvikle det danske øl. Mange bryggere har jo fået inspiration af hans øl, og der er en del at vælge imellem. Det virker som om, alt skal sende ud – uden filter. Det synes jeg personligt resulterer i en meget varieret kvalitet, men der er jo nogle fantastiske kreationer imellem.

En af de altid sikre er ”Beer Geek Breakfast”, der jo er kommet i mange forskellige udgave. Jeg havde tænkt mig at servere den oprindelige, og jeg plejer selvfølgelig at fortælle, at der er alt hvad der hører en morgenmad til. Brød ( malt ), havregryn, mælk, sukker og kaffe. Man mangler bare lige æg og bacon. Og minsandten om ikke der stod en udgave på hylden med bacon, så den skulle vi smage.

Det er en traditionel ”Beer Geek” på 7,5%, men tilsat røg. Den smager ikke af decideret bacon, men røgsmagen gør sig gældende. En spændende øl, der nok var vel speciel for de fleste. I hvert fald var der en, der ikke blev åbnet. Så den fik jeg med hjem, så jeg kunne nyde den i ro og fred. Jeg foretrækker måske stadig originalen, men jeg har nu heller ikke noget imod røgøl. Den passede godt til pølsebordet.

Karakter 4


Aftenen var vist en succes, og det er sandsynligt, at der også bliver en syvende ølsmagning næste år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar