Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 31. december 2018

Tid til en øl - Juleøl



31. December 2018


Det var egentlig tanken, at jeg ville skrive om e juleøl hver dag i december, men desværre blev jeg så forkølet, så duft og smag var helt spildt på mig. Derefter mistede jeg min mor lige før jul, og selvom jeg har smagt øl hver aften, gled fokus væk fra at skrive på bloggen.
Men jeg har smagt adskillige juleøl – nogle kendte og en del nye.

Einbecker ’Weihnachtsbier’ er en wienerøl på 5,3% - med fokus på maltnoterne. Det er karamelmalt, der dominerer, men der dukker en antydning af humlebitterhed op i eftersmagen. Enkel, men god.

Karakter 4


Ebeltofts ’Juleporter, var en god overraskelse. Den er på 8,1% og har en behagelig smag og fylde. Det er chokolade og ristet malt, med en god balance til humlen til slut. Men dog i den sødere ende.


Karakter 4+


’Cheddleton Christmas Ale’ fra Staffordshire Brewery købte jeg i Det lille Apotek i København. Det er en ret traditionel engelsk ESB, hvor det kan være lidt svært at finde det julede. Måske lidt mere maltet i begyndelsen, men med en udmærket humle til slut. 4,6%

Karakter 3






Braunstein ’Julestjerne’ – De 5 Gaarde ’ Nikolaus’ og Trolden ’Vejen Juleøl’ gjorde ikke så meget væsen af sig.

Den bedste var ’Julestjerne’ på 7,5%. Den var tilsat stjerneanis, hvilket er dejligt i juleøl, men jeg synes, den har en alt for mørk ristet smag, der bliver lidt for gennemtrængende.

Karakter 3+

’Nikolaus’ var på samme måde alt for hårdt ristet og virkede sur og bitter.

Karakter2+

Trolden Bryghus har lavet en brown ale, der til gengæld er blevet noget tynd i karakteren.

Karakter 3


Anderledes er det med ’Willemoes 2018’. bryggeriet Vestfyen laver hvert år en luksusøl af skiftende type, og i år er det en strong ale – lagret på kakaobønner og tilsat cold brew coffee.
Det giver en lækker øl på 9,0% med dejlig sødme og smag af både chokolade og kaffe.
Willemoes’ Juleøl plejer hvert år at nå finalen i ’Årets Ølnyhed’ og det er da også sandsynligt i år.

Karakter 4+

Jeg har på nuværende tidspunkt smagt 2998 forskellige øl, så jeg regner med at runde øl nr. 3000 i aften.

I går besøgte jeg Voldby Købmandsgaard, der har 700 forskellige øl på hylderne. Det er absolut et besøg værd. Jeg købte øl med til nytårsaften, så jeg kan fejre en lille milepæl i aften med vennerne.

GODT NYTÅR!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar