Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 9. juli 2023

Tid til en øl - Nordkap / Graff

9. Juli 2023

Vi kørte mod Alta, hvor det ikke var lykkedes mig at finde et lokalt bryggeri. Men i Tromsø er der flere, så jeg havde taget backup med. Vi hørte om den norske krigshistorie, der var mere dramatisk end jeg kendte til. Det store tyske krigsskib Tirpitz lå beskyttet i Altafjord, men engelske miniubåde beskadigede det så meget, at det skulle repareres i Tromsø, hvor det blev sænket af engelske bombefly. Da tyskerne trak sig tilbage fra Nordnorge, brændte de alt ned, så de norske byer er alle opført efter krigen.

I Alta så vi det store helleristningsfelt, hvor nogle af tegningerne er farvede.


Jeg havde fundet en Double IPA fra Graff Brygghus i Tromsø. Det åbnede i 2015, men flyttede i 2019 til større lokaliteter. De brygger en bred vifte af øl med vægt på IPA og deres 'Dead Cat' er en DIPA på 7,5%. Den er en del af deres 'American Ale' serie. Det er en New England udgave med Mosaic og Citra som smagsgivere. Tørhumlet med en - skriver de selv - kraftig aroma af tropisk frugt, men jeg vil nu nedtone 'kraftig' en anelse.

Den er uklar og sammen med en lav bitterhed tyder det på New England, men jeg synes nu mere smagen går i retning af sødlig grape og lidt Westcoast. Den ved ikke helt hvad retning, den vil i, men den smager faktisk rigtig godt.

Karakter 4+



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar