Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 6. juli 2010

Tid til en øl - Mikkeller 1000 IBU

6. Juli 2010

Da jeg i sin tid begyndte at interessere mig for øl, var der adskillige typer jeg skulle vænne mig til. Jeg havde jo stort set kun kendskab til almindelige danske pilsnere. De mørke øl – stouts, porter og schwarzbier var noget nyt og det var de meget humlede øltyper også. Til den allerførste ølsmagning var jeg begejstret som Sierra Nevada’s ”Pale Ale”, men vi smagte også en ”IPA – First Gold” fra Raasted Bryghus. Og den brød jeg mig aldeles ikke om. Jeg troede længe, at det skyldtes humletypen – First Gold. Men jeg smagte også andre IPA, der var udrikkelige. Først da begyndte jeg at mistænke selve det humlede islæt.

Det var, da jeg smagte ”Bigfoot” fra Sierra Nevada. Den har en bitterhed på 90 IBU, og jeg forstod at det var over min grænse.

Efterhånden opdagede jeg, at jeg bedre kunne tolerere høj bitterhed i mørke stouts, hvor der var noget andet til at modsvare og balancere den. Da jeg ville præsentere ”Bigfoot” for mine kolleger et år efter, var det for at teste deres grænse, da mange af dem foretrak humlede øl. Til min store forundring syntes jeg selv, at den smagte ganske fortrinligt – ja, faktisk var den ikke overdreven bitter. Så man kan vænne sig til meget, hvis man har mod og mandshjerte nok til ikke at give op. Jeg havde jo ikke undgået andre IPA’er og Barleywines i det forløbne år. Faktisk har jeg smagt flere, der er langt over 100 IBU.

Efter sigende kan smagsløgene ikke registrere bitterhed over 105 IBU ( jeg ved ikke om det er rigtigt ), hvorfor man må undres over, at nogle brygger det højere. Men der er vel fordi man kan.

Selvom jeg har vænnet mig til meget humle, er det stadigvæk ikke noget, der i sig selv fanger mig. Så det var med lidt bange anelser, at jeg åbnede aftenens øl – Mikkeller ”1000 IBU”. Men det skal jo prøves, når nu man kan.

Flasken er pakket ind i grønt humlepapir. Den er forsynet med korkprop ( plastik ), og indeholder 37,5 cl. Der er brugt Simcoe-humle og på hjemmesiden oplyses at 1000 IBU er det teoretiske humleniveau. Øllet beskrives som en Double Imperial India Pale Ale og ingredienserne er humle, vand, humle, malt, humle, gær og humle. Alkoholprocent 9,6%. Pris 80 kr. På etiketten ses en humletyv med en stor sæk mærket ”Hops”. Måske har Mikkel Bjergsø været ude at stjæle ekstra humle for at få nok.

Øllet har en lidt mørk ravfarve. Det er meget grumset - der flyder store gærrester – eller humlerester – rundt i øllet. Skummet er meget kraftigt. Med lidt forsigtighed snusede jeg til den, men aromaen var sådan set ikke kraftigere end jeg før havde erfaret. Stor og stærk med noter af amerikansk citrus, grape og jeg synes ofte simcoe giver mindelser om ananas. ( hvilket man aldrig ser beskrevet ). Smagen er heller ikke skræmmende, så der er nok noget om snakken med, at man ikke kan smage højere koncentration. Men man kan til gengæld mærke den høje humlekoncentration i munden. Det føles som om mundhulen bliver renset med en dybdepeeling, der ikke efterlader nogle urenheder. Det meste ætses vel nærmest væk, så det er mest ved denne prikkende følelsesløshed, at man registrerer bitterheden. Og så bliver den hængende i utrolig lang tid. Bitterheden er nærmest printet ind i munden, så man har glæde af den i lang tid.

En spændende øl, der dog mest er til for sjov. Jeg synes ikke, den egentlig giver noget ekstra i forhold til mere afdæmpede udgaver af Imperial IPA.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar