Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 16. juli 2010

Tid til en øl - Albani Giraf

16. Juli 2010

Albani i Odense blev grundlagt i 1859 af Theodor Schiøtz. Allerede i 1874 blev det udvidet og efter flaskeøllets indførelse i 1891 blev det til endnu en udvidelse. Gennem 1960’erne og 70’erne opkøbte Albani flere fynske og sønderjyske bryggerier, indtil de i 2000 fusionerede med bryggerigruppen til Royal Unibrew.

I starten af 1960’erne blev giraffen Kalle i Odense Zoo forgiftet og blev fundet død. Der blev gjort meget for at finde en ny giraf og i den forbindelse udsendte Albani  13. August 1962 en ”Girafbeer” der skulle sponsorere købet af en ny. Det blev en stor succes og det var muligt at købe 2 nye giraffer – en han og en hun, der siden har leveret girafunger til flere zoologiske haver i Europa. På bryggeriets hjemmeside kan man læse om giraffer i al almindelighed.

”Girafbeer” er en guldøl på 7,3%. Den er lys gylden med mange livlige bobler. Jeg bryder mig åbenbart ikke så meget om duften af disse guldøl. Også her virker den kunstig med et lille snert af ascorbinsyre ( det er ikke nævnt i varedeklarationen, så.. ? ). Øllet føles friskt og livligt og der er en udmærket balance i smagen. Der indledes med lidt sødme og afsluttes med en behagelig bitterhed.

Karakter 3

Nu har jeg på 3 dage smagt nogle af de danske guldøl, og jeg undrer mig lidt over formålet. De adskiller sig ikke synderligt fra pilsnertraditionen og formålet må nærmest være at hæve procenten, så man bliver hurtigere fuld. Der synes ikke at være nogen smagsmæssig begrundelse. Alligevel er de 3 smagte guldøl temmelig forskellige, men skal jeg have stærkere øl, vil jeg helt klart vælge nogle med en anderledes smagsprofil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar