Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 8. juli 2010

Tid til en øl - Vejle Bryghus Mørk Lager

8. Juli 2010

I dag er der premiere på ”Annie” på Skansen, hvor jeg har malet kulisser i et par uger.


Lige nu har det regnet, men jeg håber de er kommet godt i gang. Vi var til generalprøve i går, hvor vi for første gang så stykket. Det er utroligt godt med mange sange og gode præstationer. Det er helt sikkert værd at se.


I dag skulle jeg altså ikke male kulisser, så jeg malede min mors vinduer og stakit i stedet. Min datter hjalp til, men det begyndte at regne, så vi blev ikke færdige.


I Fakta fandt jeg et par øl fra Vejle Bryghus. Jeg har ikke før smagt øl derfra, men det er jo også et relativ nyt foretagende. Vejle Bryghus er en del af Bryggerigaarden i Vejle. Det er en sammenslutning af forskellige restaurationer og cafeer i Vejle midtby.

Vejle Bryghus har en lidt indviklet historie. Bryggeriet Kvajj har i nogle år haft binavnet Vejle Bryghus, da det også ligger i byen, men det er ikke det, der er tale om. Derimod er der tale om ”Mølleåens Bryghus”, der nu har skiftet navn. De har eksisteret som fantombryggeri, der fik deres øl brygget på Brøckhouse, og det er da også brygmesteren derfra – Torben Steenholdt – der står for udviklingen af øllene. Et kig på deres hjemmeside afslører da også interessante øl på menuen. Derimod er siden ikke opdateret med øllene fra Fakta. Enten fordi de er nye, eller også fordi ( som jeg før har set ) at bryggerierne ikke er stolte af at lave ”discountøl” til supermarkeder. I Fakta købte jeg en ”Mørk Lager” og den er ikke nævnt i sortimentet.

Det er en meget mørk/sort øl, der mest minder om en schwarzbier. Der er meget kraftig skumudvikling. Duften er kun svag med en lille antydning af humle. Øllet er på 5,0% og føles let i munden. Frisk og letdrikkelig. Smagen er kun svagt præget af ristet malt, men derimod er der en væsentlig mere markant humleprofil end man er vant til. Om det helt fungerer, ved jeg ikke, men det er i hvert fald anderledes og det er med til at give det lette, friske udtryk.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar