Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 14. december 2011

Tid til en øl - Næsgaarden Økologisk Jul


14. december 2011

Her hos os hører vi ”Jesus Christ Superstar” for tiden. Det er godt nok påskemusik, men vores datter skriver en stor 3. g-opgave om den og hun er meget flittig. Det er fantastisk musik og det er dejligt at høre mellem alle julenumrene.

Vi har købt juletræ i dag, for juleaften rykker jo tættere på. Der er også tid til lidt juleøl - heldigvis. Jeg haster med en genbeskrivelse af ”Næsgaarden Økologisk Jul” fra bryggeriet Braunstein. Jeg skrev om denne øl tidligere ( 4. dec 08 ):

” Bryggeriet Braunstein ligger i Køge og drives af brødrene Michael og Claus Braunstein Poulsen. Bryggeriet åbnede i 2005.

Pensionatet ”Næsgaarden” ligger på Bornholm og ejes af Bdr. Braunstein. Det har givet inspiration til en serie af økologiske øl, der sælges gennem COOP. Blandt dem er ”Næsgaarden Jul”. Teksten på etiketten er intetsigende: ”Næsgaarden Jul er et specialbryg med en dejlig varm farve der luner i en kold tid, og som udmærker sig ved en karakteristisk og kompleks smag baseret på julens krydderier”. – der er ikke mange oplysninger at hente her”.

Der er ændret en anelse. Nu er det ikke et specialbryg, men en elegantier, og man skriver: ”Endelig en juleøl, der ikke er for stærk” – og det kan det være noget om, da juleøl jo ofte er endog meget stærke. Det er en øl ”uden de sædvanlige forplumrende krydderier, der ofte tilsættes juleøl” – det er da rene ord.

I 2008 syntes jeg den var en anelse neutral, så måske kan jeg godt lide de forplumrende krydderier, men jeg skriver igen, fordi jeg faktisk synes, jeg fik nogle andre smagsindtryk denne gang.

Det er en undergæret, mørk bockøl på 5,6%. Den er gæret ved temmelig høj temperatur for en lagerøl – 14 grader. Den har en mørkebrun farve. Den er klar men man skal se godt efter for at se de hurtige små bobler. Skummet er beige og har en pæn holdbarhed. Der er en dejlig sødlig, maltet aroma med lidt karamel. Alt dette er som tidligere. Men smagen overraskede mig, og det med en note, der ikke er beskrevet om denne øl. Jeg fint et indtryk, jeg kun kan beskrive som engelsk lakrids med salmiak. Nu kan jeg godt lide lakrids i øl, så det er ment meget positivt, men det var noget overraskende. Måske er jeg ene om denne iagttagelse, men sådan er det.

Karakter 4                                                                                                                                               

I morgen er der julefrokost i kirken ( sikkert med vin ) og fredag holder jeg en juleølsmagning for vennerne. Her er det de lidt mere specielle juleøl, der er på dagsordenen, men mere om det senere.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar