Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 8. juni 2013

Tid til en øl - Maisel Jeff's Bavarian Ale


8. Juni 2013

I dag havde vi anden gennemspilning på musicalen ”Oliver” og minsandten om vi ikke skal have en i morgen igen. Næste weekend begynder vi at bygge kulisser og derefter er det fuld gang i malerarbejdet. Jeg er så småt startet med en lille skilt med en øl-reklame, der skal hænge i pubben ”De Tre Krøblinge”.

 
”Bart’s Brown Ale” henviser til komponisten Lionel Bart og at en af figurerne i stykket hedder Mr. Brownlow. På den anden side er der et broderet, gudsfrygtigt ordsprog, så vi kan skifte scenen hurtigt.
Til aften grillede vi nogle bøffer og jeg åbnede en flaske øl, der viste sig at være lidt større end jeg i skyndingen havde regnet med. Tysk øl plejer at være i 50 cl, men denne var 75 cl. Og med 7,1% var det jo ikke nogen letøl.
Maisel kender vi fra de fantastiske Weissbier, men forleden så jeg i Ølkonsortiet et par nye øl fra bryggeriet. ”Maisel & Friends” hedder serien og jeg erhvervede mig ”Jeff’s Bavarian Ale” ( de andre øl er ”Stefan’s Indian Ale” og ”Marc’s Chocolate Bock” ).
Jeff Maisel har kreeret en mere humlet udgave af en Weizen-doppelbock. ”Biere von starkem charakter” lyder sloganet, og dette er også en kraftigere øl end de sædvanlige.
Flot orange glød. Den er ufiltreret og har en kraftig skumkrone. Aromaen er kompleks og leder tankerne hen på ”Aventinus” fra Schneider, men det er jo også en øl i samme karakter.  Kryddernelliker og vanilje – brygmesteren nævner selv solbær, og det er ikke meget fremtrædende, men kan godt anes, når man får det fortalt. Det er en meget pågående øl, der fylder godt i munden. Smagen har detn samme komplekse udtryk som aromaen, men man fornemmer også en sødlig, nærmest sukret note. ( der er ikke tilsat ekstra sukker. Det er streng Reinheitsgebot ). Den virker også en anelse sprittet i glimt, og bitterheden er noget højere end vi normalt kender det fra Weissbier. Netop det trækker noget ned i forhold til ”Aventinus”, men på den anden side kan det jo retfærdiggøre at brygge denne øl, fordi udtrykket er anderledes. Og der findes jo folk, der sætter mere pris på humle end jeg gør.
Karakter 4
Jeg glæder mig til at smage de andre, men også til at genopfriske de gamle, velkendte weissbier fra Maisel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar