Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 18. juli 2014

Tid til en øl - HIjos de Rivera 1906


18. Juli 2014

Forleden fandt jeg i Salling nogle nye øl på hylden. Måske ikke de mest eksperimenterende, men i hvert fald nogle, jeg ikke kendte. Ampleforth ” Abbey Beer” var en af dem, og gårsdagens øl var også. – ”1906”.

Umiddelbart kunne jeg se, det var en spansk øl, og at det var en ”Reserva Special”, men først da jeg nærstuderede den lille stjerne, kunne jeg se, det var Hijos de Rivera – der også laver ”Estrella Galicia” – der stod bag.

Som jeg før har skrevet, stammer bryggeriet fra 1906, hvor Jose River Corral slog sig ned i La Coruna. Det er altså en jubilæumsøl fra 2006 vi har med at gøre og derfor en kraftigere udgave af ”Estrella Galicia” ( 6,5% )
Det er en flot, gylden øl med mange små bobler og knitrende skum. Duft af mørk malt, hvilket er lidt overraskende, når den er så lys. Der er også lidt citrus, der virker som om det er tilsat, men det nævnes ikke. Måske er det humlen, der trænger igennem. Den har en god fylde – med smag af malt og frugt. Som i ”Estrella Galicia” sluttes der af med en markant bitterhed. Ikke så dårligt af en spansk øl.

Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar