Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 19. juli 2014

Tid til en øl - Loterbol Bruin


19. Juli 2014

Da jeg forleden handlede i Salling, så jeg en enkelt øl stå for sig selv imellem en masse XO . ”Loterbol” hed den, og selvom jeg ledte andre steder fandt jeg ikke andre. Der var heller ingen pris på, og kassedamen havde den heller ikke i systemet. Det er en smule mystisk, hvordan den har sneget sig ind.

Brouwerij Loterbol ligger i Diest, Belgien. Det blev grundlagt i 1995 i et tidligere bryggeri, der havde stået tomt i årevis. Belgierne har det åbenbart med at give hinanden øgenavne – lidt i stil med molbohistorierne. Jeg har set det før med andre bryggerier. Indbyggerne i Diest går under navnet ”loterbollen”, hvilket her antyder noget tåbeligt. Det komme af ”loteren”, der betyder at noget ikke siddet fast, og vi ser da også på etiketten en nar, der holder en pind med en bold, der ikke sidder fast.

”Loterbol” kommer i tre forskellige udgaver. Den originale på 6,0% fås vist kun på fad, men ”Blonde” og ”Bruin” kan fås på flaske. De er begge på 8.0% og er blevet brygget siden 2002

Det er en rødbrun øl med let offwhite skum. Duft af krydderier – lidt i stil med de gamle gruut-blandinger man kender fra Gent, men det er der ikke nævnt noget om. Den føles blød, men behagelig let. Smagen er også krydret med milde krydderier – ikke noget med chili eller andre ubehagelige ting. Humlen gør ikke noget væsen af sig

Karakter 3+


Ingen kommentarer:

Send en kommentar