Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 23. juli 2014

Tid til en øl - Virklund Original Pilsner / Ravnsborg Rød


23. Juli 2014

Mandag kørte vi mod Helsingør, hvor vores datter har fået en lejlighed. Vi ville gerne bese den, inden hun flytter. På vejen stoppede vi ved Brædstrup for at fejre svigermors 88 års fødselsdag.

Vi havde bestilt mad hos ”Det Lille Røgeri” i Voervadsbro – fire picnicposer til fem personer. Det var alt for meget – vi kunne have nøjedes med tre. I røgeriet kan man også købe øl fra Virklund, og jeg så en ”Original Pilsner”, som jeg ikke før har smagt.

”Original Pilsner” er en vist også en ny øl. Jeg kan i hvert fald ikke finde oplysninger på deres hjemmeside. På etiketten ser man tårnet på himmelbjerget, men det har de jo brugt før. Det er et forsøg på at lave en pilsner efter original tjekkisk og tysk princip. Det læser jeg som ”en pilsner  brygget efter Reinheitsgebot” – altså uden råfrugt. Men forskellen på den tjekkiske og tyske er jo bl.a humletyperne, og det er der ikke oplysninger om.

Den er på 4,8% og er gylden og uklar i glasset. Små, dovne bobler. Det hvide, kraftige skum på toppen består til gengæld af store bobler. Fyldig duft af malt og humle. Smagen er kraftig og med en god afsluttende bitterhed. God humlesmag med fyrrenåle.

Karakter 4                                                                                                                                               

Derefter gik turen videre til Helsingør. Vi fik set lejligheden, der ser fin ud, og ville kigge lidt på omgivelserne og få noget at spise.

Jeg tjekkede min øl-app – ”Vejen til godt øl” – fra De danske Ølentusiaster og kunne se, man anbefalede ”Gæstgivergaarden”, der lå lige i nærheden. De havde netop lukket for køkkenet ( klokken var lidt over 18 ), så vi nød bare lidt kølige drinks i sommervarmen. Jeg blev ikke præsenteret for et ølkort, da jeg spurgte, hvilke øl de havde. Men svaret var: ”Hvad har du lyst til?” Det er også fint, men et kort havde været bedre. Det var sommer, det var varmt, så jeg kunne tænke mig en weissbier, og kunne vælge mellem Erdinger og Hoegaarden.

Normalt finder jeg Erdinger lidt neutral i smagen, men det skal indrømmes, at på en varm sommerdag på et torv i Helsingør var den lige på sin plads. Vi fandt noget at spise et andet sted.

Vi ville lave en lille ferie ud af de, og overnattede til næste dag. På vores hotelværelse drak pigerne ( begge mine døtre var med ) Asti – og jeg fik en ”Ravnsborg Rød” fra Nørrebro, som jeg havde fundet i Netto.
 
Det er en af Nørrebros tidlige klassikere – nu økologisk. Det er en amber ale på 5,5% med Amarillo humle. Den har en flot ravfarve. Det er ikke noget skum, men det skyldes sikkert at jeg brugte hotellets tandglas. Man mødes af en frugtig maltnote. Det er letdrikkelig og har en fin, mild smag. Amber ale er ikke en type, der gør noget særligt væsen af sig selv.
 
Karakter 3            
                                                                                                              
Nørrebro Bryghus ligger i Ryesgade, hvor der tidligere har ligget et andet bryggeri med navnet Ravnsborg. i starten af 1800 tallet var det ikke længere muligt af udvide bryggerier indenfor voldene, og i 1867 slog to bryggere sig sammen og grundlagde Ravnsborg i Ryesgade. Det er denne gamle forbindelse, der ligger til grund for navnet. Bryggeriet blev nedlagt i 1893.
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar