Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 26. september 2011

Tid til en øl - Nibe Bryghus / Lanternen


26. September 2011

Den sidste del af besøget på Nibe Bryghus var en smule hektisk. Dels kunne man besøge butikken ved siden af for at købe øl – dels var der en rundvisning på bryggeriet og man skulle jo også lige have smagt desserten. Så jeg må indrømme, at jeg ikke havde tid til rigtigt at bedømme de sidste øl. Næste gang vil det være godt med noget mere tid. Det er i hvert fald bedre end at skære ned på sortimentet.

 
Nibe ”Oktoberfest” er en mørkere øl, der nok lægger sig i tråd med de oprindelige oktoberfestbier. Nu om dage er de fleste øl til Oktoberfesten lyse guldøl af typen ”Märchen”. Man bryggede tidligere fra oktober til marts. Derefter blev det for varmt i Bayern. Så man bryggede en masse lidt stærkere øl i marts måned, så det kunne holde sommeren over. Når man nåede til oktober kunne man så begynde at brygge igen, og så kunne man jo passende drikke resten at marts-øllet. I 1810 fik man så en anledning til at holde en stor fest, da kronprins Ludwig af Bayern skulle giftes med Therese af Saxe-Hildburghausen. Siden har denne tradition udviklet sig til Oktoberfesten, men der er mange andre efterårsfestivaler både i Tyskland og andre lande – såmænd også her i Aalborg. Det var bryggeriet Spaten, der som de første bryggede en speciel øl til Oktoberfesten.
Nibes udgave er på 5,2% og brygget med Styrian Goldings, der giver en lidt frugtagtig karakter.
 

Desserten var en trifli. I det oprindelige program stod der rabarber, men denne må vist være med sveske i stedet. Der var også tilsat ”Styrbords Stout” til den, og vi fik serveret en ”Anker Porter” til retten. Den passede fortrinligt, og blev da også præsenteret som bryggeriets bedste øl til desserter. Jeg smagte den første gang på Øllets Dag i Nordkraft, men denne gang var der mindre lakrids og mere mørk puddersukker i smagen.

Derefter besøgte jeg butikken ved siden af, hvor jeg købte en Imperial IPA ved navn ”Sekstant”

Jeg ved ikke om påsketriplen ”Mercator” blev smagt, mens jeg var væk, men da jeg kom tilbage hastede jeg mig gennem ”Bolværks Bock” og ”Julefabel”, der oprindeligt stammer fra Baggårdsbryggeriet. De fleste var gået med på en rundtur i bryggeriet og jeg sluttede mig til dem, med en ”Rudolf” i hånden.
Den sidste øl på dagen program var en hemmelighed. Der var ikke sat etiket på ( se første billede ), men nu var det tid at smage denne nye kreation.

Det er en juleøl brygget til COOP – en belgisk dubbel, der har fået navnet ”Lanternen”. Den er brygget med hvedemalt og er på 6,5%. Det er en mørk, klar øl med kraftigt hvidt skum. Maltet aroma med en smule karamel. Der virker brusende og livlig i munden. Smagen er lidt diffus – lidt karamel, lidt tyggegummi og et syrligt strejf i begyndelsen. Der afsluttes med en middel bitterhed ( Columbus humle )

Karakter 3+

Et vellykket arrangement med god mad og fine øl, men det kunne godt have varet en time længere, så der havde været bedre tid til at nyde øllet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar