Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 31. maj 2013

Tid til en øl - Amager Envy


31. Maj 2013

I dag har vi haft en krævende danselektion, der nok kunne få varmen op i kinderne. Det var lige efter arbejde, så det var først ved 9-tiden vi fik købt nogle forårsruller hos Jin Sing. De er store og utroligt gode.

Jeg havde brug for en forfriskende øl og den eneste af den slags i skabet var en IPA fra Amager Bryghus. Muligvis for bitter til kinesisk mad, men det gik nu udmærket. ”Envy” ( Misundelse ) er fra deres ”Sinners serie”. På etiketten skriver de - at Kain myrdede sin bror pga misundelse. Det er nok at gå lidt for vidt, men de indrømmer at de er misundelig over , at det ikke var dem der først fandt på øltypen Westcoast IPA. Den øltype de holder allermest af. Nu har de selv brygget et bidrag til denne type – ydmygt, men dog misundeligt.

Der er brugt Amarillo, Centennial og Simcoe – ganske givet i rigelige mængder. Det er en smuk gylden øl på 6,5%. Små spredte bobler skyder til vejrs og øllet toppes af et kraftigt hvidt skumlag. Skummet sætter sig pænt i ringe på glassets sider. Frist humle af lys humle – pine og bitter grape, men balanceret at sødere noter fra mango og fersken. God fyldig krop. Smagen er domineret af humlen – her er det mest bitter grape, der træder frem. Minder mig lidt om min barndoms morgenmad, hvor det en overgang var populært med grapefrugt . Det hjalp med en ordentlig dosis sukker og det ville også klæde denne øl. Jeg har ofte smagt væsentlig sødere grapenoter. Lidt pine er der også til stede. Høj bitterhed i eftersmagen. Lige bittert nok til min smag.

Karakter 3+


1 kommentar:

  1. Jeg er helt enig. Jeg synes også at den er for endimensionelt bitter.
    - Brian

    SvarSlet