Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 29. september 2013

Tid til en øl - Plankstetten Dinkel


29. September 2013

Nej, der er ikke tale om en trykfejl i overskriften. Det er ikke en ”dunkel” der er aftenen øl, men derimod en ”Dinkel”. En ægte tysk klosterøl efter opskrift af en af ølhistoriens pioner - Hildegard von Bingen. Vi besøgte et af hendes klostre i sommer på vores Moseltur – Abtei Sankt Hildegard.


Hildegard skrev om øl. Hun er efter sigende den første, der beskriver brugen af humle i øl, og man hævder, at hun skrev en hel bog om øl, hvor hun på side 24 afslører øllets hemmeligheder. Desværre er denne bog forsvundet, men et fransk bryggeri – Brasserie st. Germain – kalder netop deres øl for Page 24 som en hyldest.

Under vores besøg på klosteret fandt jeg denne ”Dinkel”, og opdagede at der var utroligt mange varer, der indeholdt dinkel. Og hvad er det?

”Dinkel” er simpelthen et andet navn for spelt – altså en slags hvede, og Hildegard regnede kornsorten for at være den bedste, fordi den er lettere at fordøje end andre sorter. ¨

”Dinkel ist das wertsvollste Getreide. Es macht heiter und gibt die Gabe des Frohsinns”

Abtei Sankt Hildegard er et benediktinerkloster. ”Dinkel” bliver ikke fremstiller her, men på et andet benediktinerkloster – Plankstetten. Øllet er brygget efter Das Reinheitsgebot. Det er Riedenburger Brauhaus, der står for selve brygningen, men alle ingredienser stammer fra økologisk jordbrug ved Kloster Plankstetten ( Bioland )

Det er en smuk gylden øl på 4,9%. Der er mange bobler og hvidt cremet skum. Man mødes af en frisk duft af korn og noter af æble og hyldeblomst.  En rund og blød fornemmelse i starten afløses af en livligere afslutning. Smagen domineres af sødmefyldt, lys malt med antydninger af æble og lyst frugt. Der er en antydning af bitterhed. Der er en fornemmelse af landbier over den

Karakter 3+

I dag har jeg syv års jubilæum med denne ølinteresse. Jeg har tidligere berettet om de nærmere omstændigheder med den første ølsmagning, der ændrede mit syn på øl. Siden har jeg smagt mange øl og jeg holder stadig fast ved mit motto: ” Ikke alt øl er godt øl, men det er alt sammen spændende”.  Jeg har heller ikke her på bloggen været selektiv i det jeg har skrevet om. Her er både sjældne øl og helt almindelige konsumøl fra nærmeste købmand. Jeg prøver at komme så langt rundt som muligt. Det er i tidens løb blevet til 1832 øl, hvoraf jeg har skrevet om 1403 ( jeg begyndte først at skrive to år efter ). Jeg smager omkring 250 nye øl om året, nogle år lidt mere. I år har det været 252 øl. Nogle ( efterhånden mange ) danskere har rundet 20.000 øl, og med mit tempo ser jeg frem til at blive 134 år, inden jeg når dette. Skål på det.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar