Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 6. september 2013

Tid til en øl - Vestfyen Mocha Stout


6. September 2013

Så er jeg nået til sidste øl i Kvicklys ølvalg. En vinder har man jo allerede fundet, men derfor kan jeg godt for mig selv afholde et lille ølvalg. ”Mocha Stout” lød som en glimrende øl at slutte med, da jeg godt kan lide smagen af kaffe i mørke øl. Selvom det nok er svært at leve op til AleAmiths ”Speedway Stout”

Vestfyens udgave er brygget med bygmalt og havre, kaffe og humle. Det er en mørk øl på 5,0%, men den er ikke kulsort. Lyset giver den et flot rødligt skær. Skummet er beige og består af små fine bobler, Man mødes af en god kaffearoma, hvor lidt søde chokoladenoter blander sig, samt nogle underlige syrlige noter. Der står ikke noget om ascorbinsyre, og det er der måske heller ikke i, men der er lidt af denne kunstige citrus. Det er en let øl med en alt for brusende karbonering. Det forstyrrer smagsindtrykket så meget, at der går noget tid inden man er klar til at smage noget. Og det er ærgerligt, for ”Mocha Stout” har en fin afdæmpet kaffesmag – måske ikke helt så god som aromaen lovede. Den skulle simpelthen bare ikke være så sprudlende.

Karakter 3

Vinderen af Kvicklys Ølvalg 2013 blev - som bekendt – ”Ginger Brew” fra Ørbæk, og det kan jeg ikke indvende så meget imod. Min egen anmeldelse gav den karakteren 4, med det forbehold at jeg personligt ikke brød mig så meget om den. Jeg synes ingefæren brænder for meget, og jeg bryder mig ikke om at min øl – eller mad for den sags skyld – skal gøre ondt.

Så jeg vil nok nærmere pege på ”Flora Wit” fra Indslev eller ”Lagerøl” fra Krenkerup, da de begge repræsenterer øltyper, vi ikke ser så mange af i danske supermarkeder.

Det har ikke været øl, der har kaldt på de største superlativer. Dertil skulle der for mit vedkommende nok have været højere procenter, der også kræver mere fylde og kompleksitet. Men det er på den anden side godt at der eksperimenteres med af skabe nye øl med lavere alkoholprocent, som kan passe til sommervarmen eller til et godt måltid mad.

I morgen er det ”Øllets Dag” og der er et spændende arrangement i Aalborg med ”En anderledes Bierwalk”. Man kan mødes på John Bull Pub fra kl. 11 – og fra 12 til 17 bliver man under kyndig vejledning ført rundt til spændende ølsteder i Aalborg. Desværre er jeg arbejdsramt og kan ikke deltage – øv-øv-øv-øv – men jeg må tage til byen senere og se om der er nogle sjatter tilbage.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar