Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 3. september 2013

Tid til en øl - Ærø Red Ale


3. September 2013

Efter dans har vi gerne en lille komsammen med chips, gulerødder og rødvin o.a . Vi skiftes til at tage med, og når det er os, har jeg selvfølgelig taget øl med. Det er ikke alle der kan lide øl, så vi tager også rødvin med. Nu har vi et par gange - med kort mellemrum – stået for traktementet. Jeg er jo mest ( udelukkende ) ølmand, og det kan måske tjene som  undskyldning. Sidst jeg prøvede at åbne en flaske vin ødelagde jeg proppen og denne gang knækkede jeg proptrækkeren. Den var eller lavet af armeret stål, er jeg sikker på. Så nu skylder jeg danseskolen en ny proptrækker. For fremtiden holder jeg mig til kapsler.

Da jeg kom hjem åbnede jeg endnu en kandidat til Kvicklys Ølvalg – Rise Bryggeri ”Ærø Red Ale”. Rise laver en øl, jeg ofte vender tilbage til, da jeg synes det er en lille dansk perle. Det er deres ”Hertug Hans” med valnød.

Denne ”Ærø Red Ale” på 4,8% er brygget på pale ale-, crystal- og rugmalt. Inspirationen er engelsk så det er humlen sikkert også. . Der er i hvert fald brugt engelsk overgær. Det er en rødlig, klar øl med blødt, hvidt skum. Den har et noget saftevandsagtig præg. Duften er spændende med noter af røde bær, blandet med ascorbinsyre. Normalt er jeg ikke så meget for denne tilsætning, men ind i mellem fungerer det, og her giver det et friskt strejf til aromaen. Umiddelbart er det en temmelig let krop. Smag af frugt/bær, men ascorbinsyren giver den et lidt for syrligt præg. Her havde det været bedre uden, så jeg trækker mine positive ord om ascorbinsyre i mig igen. En god markant bitterhed i eftersmagen. Lidt ærgerligt med den ascorbinsyre.

Karakter 3+


Ingen kommentarer:

Send en kommentar