Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 15. april 2015

Tid til en øl - Sebaldus Weizen / Okkara Portari



15. April 2015
I sidste uge – på min fødselsdag – besøgte vi Musikkens Hus i Aalborg, for at se ”Pirates of the Caribbian” på storskærm, mens Symfoniorkestret og Coro Misto spillede live dertil. Min ældste datter sang med i koret. Det var en fantastisk oplevelse, for de spillede så tæt og skarpt, at man ofte glemte at det var live. Fra nu af vil jeg kun se film med live musik. Man burde installere sådan et orkester i samtlige biografsale i landet, men det bliver nok for besværligt.

Bagefter slappede jeg af med en fødselsdagsøl hjemme i privaten – ”Rochefort 10”. For mig bliver det ikke bedre.

Men det er også blevet til andre øl i ugens løb.

Jeg har tidligere skrevet om ”Sebaldus Weizen Dunkel” fra Nürnberg, men bryggeriet Tucker har naturligvis også en lys ”Sebaldus” på programmet. Den er også på 6,0% og ligner på mange måder den mørke.

Den er meget uklar med kraftigt skum. Duften er stor og intens af nelliker og banan. Det er ikke en begynderøl, men helt rigtig hvis man kan lide de kraftige weissbiernoter. Forfriskende livlig. Smagen er også kraftig, og bliver hængende længe i munden.

Karakter 4


Her til aften åbnede jeg en ”Portari” fra det færøske bryggeri Okkara. En kraftig porter på 7,9%, med røgmalt og lakrids. Måske den mest interessante øl fra bryggeriet. Den er sort med mørkebrunt skum. Røgmalten gør sig gældende i duften og man tænker i retning af Limfjordsporter. Bryggeriets mentor har også været Peter Klemmensen fra Thisted Bryghus, så det er måske ikke helt galt. 

Den føles blød og rund. Smagen er præget af ristet malt og røg med en let sukkersød indledning. Lakridsen dukker op i eftersmagen, som de hårde, små sorte pastiller ( Lakritol ) min morfar spiste. Denne lakrids er ikke sød og sammen med røgsmagen giver den en noget rå og ubarberet afslutning.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar