Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 16. maj 2009

Tid til en øl - Uldfestival med øl

16. Maj 2009
I denne weekend er der ølfestival i Valby, hvor jeg desværre ikke kan deltage denne gang. Men min kone havde set at der også i denne weekend er ”Uldfestival” i Saltum. Hele byen er fyldt af garn og strikkeopskrifter, og hun havde aftalt at mødes med en veninde. Så opdagede hun at der også var en ølsmagning i forbindelse med festivalen. Den var lanceret under betegnelsen ”Mandeparkering”. Det var jo en god anledning til at tage med. Jeg allierede mig med venindens mand og så drog vi af sted. Der var masser af garn og konerne købte ind til adskillige projekter. Imens gik vi til ølsmagning, men så dog først lidt fåreklipning.
Der var ølsmagning både kl. 13 og kl. 15 og vi var tilmeldt den sidste. Det var der kun én anden der var, så vi sad 3 mand høj og smagte øl. Det er meget mærkeligt, at det ikke kan tiltrække flere folk.
Foredragsholderen var Carsten Jørgensen fra Hjørring, der vidste meget om øllets historie og som selv har stor erfaring i ølbrygning. Har fortalte levende om øllene og fremviste prøver på humle og forskellige malttyper.
  1. Egtvedpigens øl ( ikke den dyre fra Søgaard, men en øl inspireret af de rester der blev fundet i hendes birkespand. Jeg forstod ikke helt om det var Carsten Jørgensens egen opskrift. Den kunne minde en del om Århus Bryghus’bud på samme øl )
  2. Pilsner Urquell for at præsentere en undergæret øl
  3. Thisted Porse Guld
  4. Øl for sjov. Her skulle vi prøve om vi kunne genkende en kendt øl. Det lignede en classic, men den havde en lidt sur bitter smag. Så jeg gættede på Thisted Classic, som jeg ikke kan lide. ( jeg foretrækker Økologisk Classic fra Thisted ). Men det var en almindelig Grøn Tuborg, der var farvet med kulør. ( Den er nu også lidt sur )
  5. Skagen Skagerak for at præsentere en overgæret øl
  6. Thisted Bryghus’ Forsøgsbryg 23c. Et af forsøgene på at brygge verdens bedste porter. En udmærket øl med god fylde og sødme og en fin ristet kaffesmag.
  7. Aecht Schlenkarla Rauchbier. Sikkert for at ryste os, men den kan vi godt lide.
  8. Refsvindinge Mors Stout. En fin stout, der føles lidt lettere end porteren fra Thisted.
  9. En dejlig ale fra Carsten Jørgensens egen hånd. En fin afslutning på arrangementet.
Det var synd, at ikke flere var kommet til ølsmagning, men mange ølentusiaster sidder jo i denne weekend og drikker øl i Valby, og det er jo ikke under ”Uldfestival” at man først kigger efter ølarrangementer. Men vi havde en hyggelig eftermiddag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar