Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 4. juni 2011

Tid til en øl - Herslev Maj Bock


4. Juni 2011

Efter den ualmindelig lette frokostøl, var det på sin plads med lidt mere fylde her til aften. Selvom det er lidt kikset, at vente til juni måned før jeg får åbnet for en ”Maj Bock”. Herslev har 2 forårsbebudere på markedet – en overgæret ”Forårsbryg” og så denne undergærede bock.

Herslev bryghus blev grundlagt af Tore Jørgensen i 2004 og har skabt sig en godt ry for kvalitetsøl. Jeg har tidligere kun smagt den meget fine juleøl – ”Stjernebryg”, men skal nok til at udvide mit bekendtskab en smule.

Øltypen ”Maibock” kaldes også for ”Helles Bock”, da den er lysere end den originale. Den blev brygget til majfesterne i Bayern og er ofte friskere og mere humlet end de mørke. Denne har da også en helt anden karakter end ”Carl’s Bock” som jeg skrev om forleden.

Den er brygget på wiener-, og münchenermalt, samt hvedemalt og humlet med tysk humle ( 45 IBU ( det er måske lige i overkanten i forhold til typen )).

Det er en flot øl på 7,0%. Farven er gyldenbrun med en indbydende varm glød. Den er klar ( jeg lod bundfaldet ligge i dag ) og man kan se små spredte bobler. Masser af groft, hvidt skum. Der er en smule sød karamel i duften, der ellers er domineret af aromatisk humle. God fylde. Karamelsødmen træder mere frem i begyndelsen af smagen, inden humlen tager over med et forfriskende indspark. Meget fint balanceret. Der er en markant bitterhed i eftersmagen, men stadig med meget smag. Måske er humleniveauet vel højt, men det fungerer knageme godt.

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar