Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 18. juli 2011

Tid til en øl - Håndbryg Carl’s IPA


18. Juli 2011

I lørdags havde vi sidste forestilling med ”Robin Hood” på Skansen. Det gik fint, og det har været en stor og spændende oplevelse at være med i hele forløbet.

Desværre var vi ude for en skrækkelig ulykke om søndagen, da vi pakkede det hele sammen. Den store bagvæg på 5x10 m væltede forover og kvæstede to af vores venner. Den ene slap med en lille hjernerystelse og nogle slemme knubs, men den anden brækkede anklen, og skal have gips på i 8 uger. Det kunne dog være gået meget værre. Regnen havde gennemblødt jorden, og et hårdt vindstød trak simpelthen forankringen op af jorden, så væggen væltede. Heldigvis var væggen ikke tungere end vi ved fælles hjælp kunne løfte den og få vores venner trukket fri. Det var en tragisk afslutning på den fantastiske tid, vi har haft.

I dag var vi til svigermors 85 års fødselsdag – til lykke med det. Vi fik en dejlig frokost og boller og kage til eftermiddagskaffen. Min svoger havde stillet to øl, som hans kollega selv har brygget. Hvis jeg ville smage og prøve at bedømme dem.

Her til aften åbnede jeg så den ene, mens vi sad og så Harry Potter 6 på DVD’en. Vi skal i biografen på onsdag og se afslutningen, så vi kan lige nå første del af 7’eren i morgen.

Det er ikke så tit, jeg har haft mulighed for at smage håndbryg, men det er meget spændende. Jeg kender ikke noget til historien bag denne øl – ikke engang, hvem der har brygget den. Måske nævnte min svoger noget, da vi var til hans 60 års fødselsdag, men det har jeg i så fald glemt. Jeg går dog ud fra at bryggeren hedder Carl til fornavn, for denne øl hedder ”Carl’s IPA”. Det er jo nok et navn, det bliver svært at komme igennem med, hvis det var et kommercielt bryg. Mon ikke Carlsberg ville komme på barrikaderne, men nu er det altså kun til internt brug, og så er det faktisk en fin lille morsomhed.

”Carl’s IPA” er faktisk en Imperial IPA ( IIPA ) med masser af amerikansk humle. Jeg har lidt svært ved at tolke tegningen på etiketten, men her oplyses det at det er ”bryg nr. 5” og den er tappet 28-02-2009. Alkoholprocenten er på 5,9%.

Det er en temmelig mørk, ufiltreret øl med et rødligt skær. Skummet kom i den grad ovenud – det har måske ikke haft så godt af bilturen. Men efter den første eksplosion var den helt medgørlig. Skummet er fast med en lidt grov struktur. Der er en kraftig duft af amerikansk humle – måske er det Cascade eller Simcoe, men det er vist egentlig et skud i tågen, for så godt er mit kendskab ikke. Den er let og en smule aggressiv i munden. Meget kraftig humlebitterhed med en god aromatisk humle i starten. Den glider over i en mere ren bitterhed i eftersmagen. Jeg vil tro at IBU >100. Det er i hvert fald en stærk og markant bitterhed.

Karakter 3+ ( måske 4, hvis man er lidt mere humlenørdet end jeg er )

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar