Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 11. juli 2011

Tid til en øl - Nibe Til Blomsterallergikeren


11. Juli 2011

Nu er vi halvvejs gennem forestillingerne med Robin Hood. Det går godt. Vi har haft et par dage med fuldt besat og udmærket vejr. Lørdag lod regnen heldigvis vente på sig, så det først begyndte at regne i allersidste nummer, og de 2 sidste dage har det været fint.

I dag åbnede jeg en flaske ”Blomsterøl” fra Nibe Bryghus – ”Til Blomsterallergikeren”. Nibe Bryghus har i år haft et mindre overskud, og det skyldes at de satser mere lokalt, og brygger øl til forskellige lokale begivenheder og lokaliteter. De har jo lavet den fremragende steambeer – ”Nordkraft” – til det nye kulturcenter. Forleden fik jeg en øl af min bror, der havde været i Rold og købe en ”Røverøl” ( jeg har ikke smagt den endnu ), og denne flaske fik jeg af min nevø, der har fundet den hos den lokale blomsterhandler. Flere blomsterhandlere er begyndt at sælge vin og øl, så man har mulighed for at variere sine gaver, og denne øl er altså til dem, der er allergiske overfor blomster og parfume. Den er beskrevet som ”en frisk, aromatisk overgæret øl med dejlig smag af citrus og vanilje”. Nibe Bryghus omtaler den ikke på deres hjemmeside.

Den findes også med andre etiketter - ”Til Manden”, ”Til Lykke med” og ”Værtens Bedste” ( jeg vil tro det er den samme - jeg har ikke smagt dem )

Det er en øl på 5,5%. Farven minder mest om æblemost, men man tager ikke fejl, for der er et kraftigt hvidt skumlag på toppen. Dette bruser og knitrer tydeligt, og forsvinder temmelig hurtigt. Der er en frugtig aroma, hvor jeg synes at fornemme abrikos og citrus. Den føles let og perlende i munden, hvor det bruser op, som om der er ekstra kulsyre i. Smagen er kortvarig, hvor man lige aner abrikos, inden en markant bitterhed overtager fuldstændig. Det er en frisk øl, men den virker ikke aromatisk, men mere entydig bitter.

Karakter 3


Ingen kommentarer:

Send en kommentar