Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 13. juli 2011

Tid til en øl - Vestfyen Prins Kristian


13. Juli 2011

I går spillede vi for et utroligt veloplagt publikum, og vi håber at det bliver ligesådan i aften. Det lader heldigvis til at regnen holder sig længere sydpå.

Her til frokost kom jeg forbi ølhylden i den lokale Brugs, og så en øl, jeg kunne smage til frokosten. ”Prins Kristian” fra Bryggeriet Vestfyen. Det var til den billige pris af 3,95 kr. og det er jo ikke det prisleje mine øl plejer at ligge i. Jeg havde måske også mine tvivl om smagskvaliteten, men man skal ikke have fordomme i den retning. Måske kunne jeg blive positivt overrasket – det sker dog ind i mellem.

Vestfyen stammer fra 1885 og de brygger flere kvalitetsøl – bla. Willemoes-serien, men har også en række traditionelle, industrialiserede øl på markedet.

”Prins Kristian” er en guld øl/ luksusøl på 5,9%. Den er brygget på bygmalt, majs og humle ( samt gær og vand ), og tilsat kuldioxid, farvestof og ascorbinsyre ( E300 ). Jeg forventer måske at en luksusøl har lidt mere fylde og smag end en almindelig pilsner, og det er nok grunden til jeg er blevet lidt skuffet.

Det er en lys gylden øl med store spredte bobler. Hvidt skum, der hurtigt bliver slapt og falder sammen. Der er en lidt kunstig aroma, hvor ascorbinsyren blander sig med lys malt/korn. Jeg har sådan set ikke noget imod ascorbinsyre, men det kommer ofte til at virke kunstigt. Det føles let i munden – for let, vil jeg sige. Smagen er sur – som grøn Tuborg – men det er der jo mange der kan lide. Der afsluttes med en udpræget bitterhed, der står ret alene. Det er jo heller ikke lige min favorit. Jeg må indrømme at der ikke er meget luksus over denne øl. Dertil er den for let og neutral.

Karakter 1+

Navnet har intet med vores unge prins at gøre. Det er navnet på Willemoes’ flagskib. Willemoes stammer fra Assens. Jeg vil til enhver tid foretrække en øl fra ”hans” serie.

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar