Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 31. marts 2012

Tid til en øl - Påskeølsmagning 1

31. Marts 2012

Et veldækket bord mødte deltagerne i årets påskeølsmagning i Ølentusiasterne. Eller rettere 2 veldækkede borde ( jeg har kun taget billede af det ene ). Et med dagens øl og et med den gode mad. Vi smagte et par øl inden vi gik i gang med maden, men ellers så blev det hele timet, så vi både spiste og drak hele eftermiddagen. Der var laks med rejer og asparges, skidenæg og kiødpålæg til dem der ikke var så meget for æggene. Dejlige frikadeller med rødkål, ost og chokoladeæg. Vi gik bestemt ikke sultne hjem.

Det var Preben, der stod for udvælgelsen af øllene, og han fortalte ganske veloplagt om både øllene og forskellige påsketraditioner. Vi skulle smage 10 påskeøl, og da der havde sneget sig en ekstra ind, måtte den jo have nr. 5½.

Jeg kom for en gangs skyld i god tid og var så heldig at smage lidt øl inden smagningen gik i gang. Tak til Leif. Det drejede sig om Svanekes ”Den Udødelige Hest” – en baltisk porter på 7,2%. Det er endnu en øl i deres ”Limited serie”. Jeg skrev forleden ( 12. marts 2012 ) om ”In Your Pale Face”.

Navnet er inspireret af en svensk vise. Stenbryderen Kalle må drikke sig mod til for at slå sin gamle hest for panden. Han får det også gjort, men næste dag står hesten spillevende på sin plads. Denne baltiske porter er heller ikke til at slå ihjel. Der er ”vrinsk” i den.

Også denne gang er etiketten lavet af Maja Hiort Petersen. Også denne gang ekspresiv – lidt mareridtsagtig.
Det er en undergæret kulsort porter uden skum. Ristet duft med kaffe og en anelse lakrids. Den har en let krop – let at drikke, men dog med en skarp kant. God ristet smag hvor ristet kaffe træder mere frem. Behagelig humlebitterhed, der er markant uden at dominere.
Karakter 4+
Derefter startede påskeølsmagningen med et samarbejde mellem Mikkeller og amerikanske Jester King. Baseret på Mikkellers ”Drink’in the Sun” og tilsat amerikansk humle ( jeg vil tro, det er Jester Kings input ) – Magnum, Flaconer’s Flight, Amarillo. Jester King er meget økologisk og bruger bla. indsamlet regnvand i produktionen – også her.
Uklar witbier på 4,2%. Kraftigt skum. En let humlet aroma, men det er ikke så nemt at fornemme duft i de små smageglas – det bliver let et intetsigende indtryk. Bitter, tør smag med humle og bitter appelsinskal ( står ikke på ingredienslisten ). Meget bitter eftersmag. Jeg er ikke af den opfattelse at humle altid gør en øl bedre – især ikke en hvedeøl. Den er frisk, men lidt for bitter for min smag.
Karakter 3+
Den næste øl var også et samarbejde. Denne gang mellem tyske Schneider og amerikansk Brooklyn. Det var ”Hopfen Weisse” på 8,2%. Jeg har tidligere skrevet om den ( 10. Juni 2009 ). Denne gang virkede den lidt tung i starten. Måske ovenpå den første øl. Jeg synes den var lidt kunstig både i aroma og smag – med antydning af brun sæbe og nelliker i baggrunden. Kraftig bitterhed i eftersmag.
Karakter 3
Næste øl var fra Færøerne. Det nye bryggeri, Okkara ( Vores øl ) som jeg skrev på min brors fødselsdag (( 1. Feb. 1012 ). De har begået denne ”Påskir” på 5,8%. Det er den alkoholstyrke øl på Færøerne må have, men fra i morgen ophæves denne restriktion, så man kan brygge stræere øl på øerne. Til lykke med det.
Flot kobberfarvet øl ( faktisk den mørkeste i hele smagningen ). En af de få filtrerede, klare øl. Lidt neutral både i duft og smag – en anelse karamel. Let bitterhed i eftersmag. Den var egentlig ganske behagelig at drikke, men svær at sige noget om, hverken for eller imod. Næsten for anonym.
Karakter 2+
Næste øl var også fra et nyt bryggeri – Stronzo.  Jeg skrev om et par af deres øl i januar. De har her til påske kastet sig ud i en lidt sjældnere øltype – en saison. Det er en øltype, jeg ikke kender så forfærdelig godt, men jeg arbejder på det og skrev forleden om en fra De Ranke. Denne er single hop med citrahumle ( så vidt jeg hørte ). Brygget i Belgien, da der åbenbart er nogle problemer med lokalerne i København. Gylden med let slør og en alkoholprocent på 6,6%. Duft af vingummi. Frisk og livlig i munden. Frugtigheden kommer også frem i smagen, der aflsuttes med en let bitterhed.
Karakter 3+
På etiketten står der ”censur”. For på den oprindelige etiket så man Kristus på korset og der frabad man sig vist i supermarkederne.
Sidste øl i første del var en ”Forårsbryg” fra Amager Bryghus, der var på besøg i Aalborg i januar ( jeg deltog desværre ikke ). Det var en øl, jeg skrev om for et par år siden ( 10. Maj 2010 ). Det er en Biere de Garde fra det nordlige Frankrig/Flandern. Den er på 6,5%.. Den er en lys kobberfarvet/orange, ufiltreret øl med en maltet lidt skovbundsagtig aroma. Frisk, nærmest lidt aggressiv i munden. Smagen er god, lidt maltet og der afsluttes med mere bitterhed end de 26 IBU kunne antyde.
Karakter 3+
Fortsættes i næste måned………………

Ingen kommentarer:

Send en kommentar