Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 15. marts 2012

Tid til en øl - BooGoop

15. Marts 2012

I dag var der et par afbud fra de sidste elever, så jeg kunne lige nå omkring John Bull Pub inden jeg skulle til dans. Jeg havde fået et tip om, at de havde en ny spændende øl på hanen. Det er en øl fra samarbejdet mellem Mikkeller og Three Floyds i USA. Det er den fjerde øl i serien med det spøjse navn ”goop”. Tidligere har der været ”HvedeGoop”, ”OatGoop” og ”RugGoop”. Jeg har smagt de 2 første og skrevet om dem ( 1. maj 09 / 27 sep 09 ).

Den nye øl har navnet ”BooGoop”, og hvad det lige betyder, er jeg ikke helt klar over. Den er en ”Buckwheat Wine” på 10,4%, så alkoholprocenten ligner de andre. Den er altså brygget med boghvede, men hvor meget og hvordan, er det ikke lykkedes mig at finde ud af.

På John Bull har de fået denne sjældne øl på fad, så det er lidt af et scoop – et ”BooGoop Scoop” ( det er lidt svært at sige – i hvert fald hvis man har drukket et par glas af den ). Brygget i Belgien på De Proefbrouwerij, hvor Mikkel Bjergsø har fået de fleste af sine øl lavet.

Lyset hos John Bull er ikke det bedste til billeder og især ikke når jeg kun har min Ipad med. Man kan dog se at det er en rødlig øl med pænt hvidt skum. Skummet bliver pænt hængende på glassets sider i fine gardiner. Man bliver mødt af en dejlig amerikansk aromahumle med noter af grape og lidt fyrrenåle. Den har en vældig krop og fylder godt i munden. Smagen indledes med en behagelig sukret sødme, der hurtigt afløses – eller rettere komplementeres af en kraftig humlebitterhed ( 80 IBU ). Sødmen bliver hængende. Der er en tydelig note af bitter grape ( men med sukker på ) som jeg huske min morgenmad da jeg var ung og skulle være sund. Det minder om den forrige øl, jeg skrev om fra Three Floyds – ”Shark Pants”. Denne er blot endnu sødere. Eftersmagen er domineret af bitterhed, men man fornemmer stadig den søde grape. Prikkende, lettere bedøvende fornemmelse i mundhulen.
Disse Goop-øl minder en del om hinanden med bitterhed, grape og sødme, men denne virker sødere end de andre. Det gør nu ikke noget
Karakter 5
Det kan meget kraftigt anbefales af slå et slag forbi John Bull og smage denne fremragende øl.

1 kommentar:

  1. Bishops arms i kbh. har den også. Og den er fantastisk, selvom den slår hårdt.

    SvarSlet