Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 2. marts 2012

Tid til en øl - Oranjeboom

2. Marts 2012

I dag var det min fars fødselsdag. Han ville være blevet 85 år. Jeg var sammen med min mor en tur på kirkegården, for at sætte et par forårsblomster på graven.

På vores skitur til Trysil havde jeg indkøbt nogle øl i Brugsen, hvor der var tilbud. Bla ”Oranjeboom” fra Holland. Da vi for nogle år siden besøgte landet, forsøgte jeg at få den smagt, men jeg kunne ikke finde den nogen steder. Så nu var chancen der.

”Oranjeboom” refererer til det hollandske kongehus. Det betyder ”Orangetræ” og hentyder til slægten Oranje, der sidder på tronen. Oprindelig blev øllet brygget i Rotterdam, hvor Oranjeboom Bryggeriet blev stiftet i 1671. Det lukkede i 1990 og siden er ”Oranjeboom” blevet brygget af flere andre bryggerier – sidst af Dommelsch, der vist har ændret en del på den originale opskrift.

Det er en korngylden øl pilsner på 5,0%. Hvidt skum på toppen og mange små bobler i glasset. Let, frisk aroma af lys malt, let citrus og en smule sød frugt. Den føldes let i munden. Smagen er mere neutral end aromaen antyder, hvilket er en skam. Let bitterhed i eftersmagen.

Karakter 2+


Ingen kommentarer:

Send en kommentar