Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 8. juli 2013

Tid til en øl - Harviestoun Ola Dubh


8. Juli 2013

Vi har været heldige med vejret ved dette års Skansespil. De sidste par dage har det ikke været svært at holde varmen, især ikke fordi jeg har en stor, tyk overfrakke på. Jeg arbejdede med maleriet på scenen indtil to timer før premieren, men med hjælp fra mine to døtre nåede jeg lige at blive færdig med broen, der virker som bagtæppe.

I dag har jeg så forsat med at male. Denne gang var det min datters nye lejlighed i Fredericia. Vi stod op kl. 5.30 – samlede de unge mennesker op og kørte til Fredericia, hvor vi malede på livet løs, inden vi skulle hjem igen i tide til at spille skuespil. Heldigvis var der ikke kø  - hverken frem eller tilbage.

Hjemme igen ville jeg lige nyde en aftenøl oven på en lang dag. Jeg har tidligere skrevet om ”Ola Dubh” fra Harviestoun, men den kunne godt fortjene en gentagelse. Og selvom jeg ikke får skrevet så meget for tiden, er jeg da ikke stoppet med at drikke øl. I går havde vi gæster til en lille sammenkomst, hvor vi fik Newcastle Brown, Urquell og Paulaner Weissbier.

 
Denne flaske ”Ola Dubh” fik jeg af min kone. Det er udgaven jeg tidligere har skrevet om, hvor ”Old Engine Oil” er lagret på fade, der har indeholdt 12 års gammel Highland Park whisky. Dette er flaske nr. 38756 og den blev brygget i feb. 2012.
Den er kulsort. ” Ola Dubh” betyder ”Sort olie”. Den toppes af svagt brunt skum, der stilfærdigt knitrer og svinder til en tynd hinde på overfladen. Duften er præget af alkohol, sveske og røg. Det er en tyktflydende væske, der luner når den løber ned i halsen. Man mærker skarpe alkoholnoter fra whiskyfadet, ristet kaffe, lidt lakrids og en smule røg. det er en kompleks øl, der egner sig godt til en stille sommeraften.
Karakter 5
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar